Šampión dlhých tratí: nový Grandland Plug-in Hybrid
09.02.2025 18:42
Na novom modeli Opel Grandland vás zaujme jeho atraktívny štýl, prevratné technológie, dômyselné riešenia, množstvo priestoru a kompletná ponuka elektrifikovaných pohonných jednotiek. Víťaz ocenenia „Zlatý volant 2024“2 je k dispozícii ako plne elektrický Grandland Electric, Grandland Hybrid so 48-voltovou technológiou a výkonný Grandland Plug-in Hybrid. Tím okolo hlavného konštruktéra modelu Grandland Dirka Kaminského aktuálne testuje koncept dômyselného plug-in hybridného pohonu – a to s pozoruhodnými výsledkami, ktoré ohromia používateľov firemných vozidiel aj diaľkových vodičov.
-
Doplna nabité a s plnou nádržou: nové SUV na vrchole ponuky prejde 1 115 kilometrov
-
SUV na elektrinu: počas testovania prešiel tento plug-in hybrid vo výbave GS lokálne úplne bez emisií a bez dobíjania 380 kilometrov vďaka rekuperácii
-
Ideálna voľba pre vozové parky aj jednotlivcov: dokonalá pohonná jednotka pre každého, kto pri každodennom dochádzaní jazdí čisto na elektrinu a pri jazde na dlhšie vzdialenosti chce využívať zdroje obzvlášť efektívne
„Hodnoty WLTP3 hovoria jasne: Podľa oficiálneho skúšobného cyklu ponúka náš nový Grandland Plug-in Hybrid kombinovaný dojazd až 897 kilometrov, z čoho 87 kilometrov zodpovedá čisto elektrickej jazde,“ uviedol Dirk Kaminski. „My sme si však pomysleli: Pozrime sa, čo toto auto naozaj dokáže. S plnou nádržou a pri úplnom nabití naše nové SUV, stojace na vrchole ponuky, rozhodne prekročí hranicu 1 000 kilometrov. Napokon, Grandland sa skrz-naskrz ,vyrába v Nemecku‘ a schádza z montážnej linky ultramoderného závodu v Eisenachu. Takže sme ho podrobili testovaniu – za ešte náročnejších podmienok než pri oficiálnom skúšobnom cykle.“
Z plného stavu na nulu: 1 115 prejdených kilometrov za nepriaznivých podmienok
Zatiaľ čo hodnoty podľa postupu WLTP sa stanovujú pri teplotách okolo 23 °C, nový Grandland Plug-in Hybrid vyrazil na cesty v jedno veterné a daždivé januárové ráno pri sviežich 11 °C. Navyše – vzhľadom na ročné obdobie – mal namiesto letných pneumatík s nízkym valivým odporom 19-palcové zimné pneumatiky a kompletnú výbavu GS. Jedinou požiadavkou bolo: „SUV musí mať plnú nádrž a akumulátor s kapacitou 17,9 kWh nabitý na maximum. Teraz budeme jazdiť, pokým sa nádrž nevyprázdni a akumulátor nevybije.“
Plug-in hybrid jazdil po typických trasách, ktorými ľudia rýnsko-mohanského regiónu z okolia Rüsselsheimu a Frankfurtu dochádzajú do práce a späť. Súčasťou týchto trás boli diaľničné úseky s plynulou premávkou, častým zastavovaním a rozbiehaním i v špičke, ako aj vidiecke cesty a mestská premávka vrátane státia na križovatke – skrátka test v reálnych podmienkach odrážajúci skutočné nároky, ktorým dennodenne čelia mnohí vodiči firemných vozidiel.
Výsledky, resp. počet kilometrov, ktoré Grandland Plug-in Hybrid so systémovým výkonom 143 kW (195 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm dosiahol na jednu plnú nádrž s úplne nabitým akumulátorom, prekonali očakávania tímu automobilky Opel: priemernou rýchlosťou 80 km/h pri mimoriadne úspornej celkovej priemernej spotrebe paliva 4,6 litra na 100 kilometrov prekonalo SUV celkovo 1 115 kilometrov v štyroch etapách (prestávky zodpovedali zákonnej povinnosti dodržiavať maximálny čas vedenia vozidla). O niečo viac ako tretinu celkovej vzdialenosti, presnejšie 380 kilometrov, prešiel plug-in hybrid čisto na elektrinu z akumulátora, a teda lokálne úplne bez emisií.
„To, že Grandland dosiahol takéto vynikajúce hodnoty za daných podmienok – ku koncu testovania totiž klesli teploty na úroveň len 4 °C –, opäť raz potvrdzuje, že sme vytvorili prevratné vozidlo v každom jednom ohľade spoločne s konceptom pohonu, ktorý sa dokonale hodí na každodenné používanie. Vysoko účinný spaľovací motor a elektromotor spolupracujú v dokonalej harmónii,“ konštatoval Kaminski. „A nielen to: zakaždým keď spomalíte, pohon sa prepne na elektrickú prevádzku. To je možné vďaka využitiu rekuperovanej energie na elektrický pohon vozidla, čo znamená, že dlhé vzdialenosti dokáže vozidlo prekonávať pri nižšej či strednej rýchlosti bez lokálnych emisií.”
„Zelené inovácie“ à la Opel: SUV a koncept pohonu s úsporným využívaním zdrojov
Práve to je dôvod, prečo Opel Grandland Plug-in Hybrid zažiari ako ideálna voľba pre každodenné dochádzanie čisto na elektrinu, ale aj pre firemných či voľnočasových vodičov, ktorí jazdia na dlhšie vzdialenosti a chcú pritom využívať zdroje obzvlášť efektívne bez toho, aby museli mať obavy z dojazdu. Nielen použitie recyklovaných materiálov a vynechanie chrómových prvkov dokazuje, že Opel to so „zelenými inováciami“ a udržateľnosťou v novom vrcholovom SUV myslí vážne. Pozoruhodným spôsobom sa to ukazuje aj na výsledkoch testovania.
Každodenné služobné jazdy, ako aj dlhšie cesty v modeli Grandland sú ešte príjemnejšie zásluhou mnohých ďalších jeho predností. Uvoľnenú polohu pri sedení zaručujú ergonomické sedadlá s certifikátom organizácie AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Obidve predné sedadlá štandardne disponujú patentovanou ergonomickou funkciou Intelli-Seat. K tomu pridajte technológie ako neoslňujúce svetlomety Intelli-Lux HD, projekčný displej Intelli-HUD či podsvietenú, priehľadnú schránku Pixel Box a môžete si byť istí, že vodiči modelu Grandland budú vybavení naozaj dokonale.
Ku koncu testovania ostala ešte jedna otázka: Akú vzdialenosť by nový Grandland Plug-in Hybrid dokázal prejsť s plnou nádržou a doplna nabitým akumulátorom za ideálnych testovacích podmienok – napríklad začiatkom leta? „Poznatky, ktoré sme ako tím počas týchto 1 115 prekonaných kilometrov získali, sú nasledovné: Za optimálnych podmienok by určite bol schopný zvládnuť ešte viac,“ dodal Kaminski.
Nový Opel Grandland Plug-in Hybrid so systémovým výkonom 143 kW (195 k), maximálnym krútiacim momentom 350 Nm a najvyššou rýchlosťou 220 km/h si Slovensku môžete objednať už od 38 990 eur s DPH.
Hodnoty modelu Opel Grandland Plug-in Hybrid v kombinovanom cykle podľa WLTP1: vážená spotreba elektrickej energie 21,9 – 23,4 kWh/100 km a benzínu 0,8 – 0,9 l/100 km; emisie CO2 19 – 21 g/km; emisná trieda CO2 B. Pri vybitom akumulátore: spotreba paliva 6,8 – 7,0 l/100 km; emisná trieda CO2 F.
1 Hodnoty vozidla závisia nielen od efektívneho využívania paliva, alebo vplýva na ne aj jazdné správanie a ďalšie netechnické faktory.
2 AUTO BILD vydanie 46/2024 a BILD am SONNTAG vydanie 45/2024, kategória „Najlepšie auto do 50 000 €“.
3 Dojazd stanovený na základe metodiky skúšobného postupu WLTP (nariadenie (ES) č. 715/2007, nariadenie (EÚ) č. 2017/1151). Skutočný dojazd sa pri každodenných podmienkach môže líšiť a závisí od rôznych faktorov, najmä od osobného štýlu jazdy, vlastností trasy, vonkajšej teploty či používania kúrenia, klimatizácie a úpravy teploty pred jazdou.
-
Doplna nabité a s plnou nádržou: nové SUV na vrchole ponuky prejde 1 115 kilometrov
-
SUV na elektrinu: počas testovania prešiel tento plug-in hybrid vo výbave GS lokálne úplne bez emisií a bez dobíjania 380 kilometrov vďaka rekuperácii
-
Ideálna voľba pre vozové parky aj jednotlivcov: dokonalá pohonná jednotka pre každého, kto pri každodennom dochádzaní jazdí čisto na elektrinu a pri jazde na dlhšie vzdialenosti chce využívať zdroje obzvlášť efektívne