Sedem pomocníkov, bez ktorých už nechceme jazdiť
14.06.2018 08:00
-
Asistenčné systémy sú schopné kontrolovať reakcie vodiča, automaticky brzdiť a zrýchľovať, ako aj automaticky zaparkovať automobil
-
Vodič dostáva vizuálne upozornenie pri zmene jazdného pruhu alebo prekročení povolenej rýchlosti
-
Tieto systémy, určené na zvýšenie bezpečnosti a komfortu jazdy, predstavujú prvý krok na ceste k autonómnym automobilom
Naše automobily sú plné kamier, senzorov a radarov. Nemôžeme ich vidieť, ale počas jazdy sú vždy aktívne. Hoci nás tieto asistenčné systémy nezbavujú zodpovednosti za pozorné sledovanie premávky, predstavujú významný prínos pre bezpečnosť a komfort pri každodennom jazdení. Využívanie týchto systémov spolu s inými opatreniami môže podľa Európskej komisie v rokoch 2020-2030 zachrániť 7300 životov a predísť 38 900 vážnym zraneniam. Marc Seguer, ktorý je špecialistom SEAT zodpovedným za asistenčné systémy, popisuje sedem pre vodiča najužitočnejších asistenčných systémov:
1. Automatické aktivácia bŕzd na zabránenie kolíziám: Na zabránenie nárazu do vozidla idúceho vpredu systém Front Assist kontroluje odstup od iného vozidla idúceho vpredu alebo chodcov prechádzajúcich cez cestu. „Keď vodič nereaguje na bezprostredné nebezpečenstvo kolízie s automobilom idúcim vpredu alebo chodcom, systém najprv upozorní vodiča a potom automaticky zabrzdí automobil, ak je to potrebné,“ vysvetľuje Seguer.
2. Menej stresujúce dopravné zápchy: Brzdenie, akcelerácia a opätovné brzdenie. Nič nie je únavnejšie ako jazda v hustej premávke a dopravných zápchach vo veľkých mestách. „Asistenčný systém pre jazdu v dopravnej zápche Traffic Jam Assist preberá tieto funkcie, takže vodič si môže odpočinúť,“ dodáva expert. Systém automaticky reguluje rýchlosť, vedie vozidlo v jazdnom pruhu a udržiava bezpečný odstup v každej situácii.
3. Koniec neúmyselným vybočeniam z jazdného pruhu: Udržiavanie automobilu v jazdnom pruhu je jednoduchšie vďaka drobným automatickým korekciám smeru jazdy riadením. Pomocou prednej kamery, ktorá registruje vodorovné dopravné značenie jazdných pruhov, systém Lane Assist upozorňuje vodiča na vybočenie z jazdného pruhu bez zapnutých smerových svetiel bez ohľadu na to, či ide nízkou alebo vysokou rýchlosťou. „Odkedy systém dokáže robiť automatické korekcie smeru, zabraňuje nebezpečným situáciám keď vodič nedáva pozor,“ potvrdzuje Marc Seguer.
4. Dopravné značky vždy pred očami: Asistenčný systém na rozoznávanie dopravných značiek pomocou prednej kamery registruje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, upravujúce zákaz predbiehania a dokonca aj upozorňujúce na prácu na ceste. „Tento asistenčný systém je najlepším spolujazdcom, ktorý vodiča upozorňuje v správnom čase. Informácie sa zobrazujú na displeji v združenom prístroji a môžeme nakonfigurovať aj akustickú výstrahu prekročenia rýchlosti,“ dodáva expert SEAT.
5. Nijaké mŕtve uhly: Už sa netreba obávať zmeny jazdného pruhu vďaka výstražným svetlám vo vonkajších spätných zrkadlách, ktoré upozorňujú vodiča na automobily približujúce sa z oblasti mimo jeho zorného poľa. Monitorovanie mŕtveho uhla využíva dva radarové senzory vzadu na sledovanie premávky za vozidlom, čím zvyšuje bezpečnosť jazdy.
6. Pohodlnejšie cestovanie: Radarový tempomat Adaptive Cruise Control vám umožňuje nastaviť si konštantnú rýchlosť jazdy a podľa podmienok v premávke automatickým brzdením a zrýchľovaním udržiava nastavený odstup od vozidla idúceho vpredu bez pričinenia vodiča. „Je zvlášť užitočné aktivovať si ho pri dlhých jazdách a v hustej premávke. Pri jazde na dlhé vzdialenosti vodiči ocenia, že nemusia držať nohu na pedále akcelerátora,“ odporúča expert.
7. Parkovanie bez dotyku volantu: Pomocou štyroch kamier má vodič výhľad z vozidla v okruhu 360° a môže prenechať parkovanie systému Park Assist. Tento asistenčný systém na základe informácií ultrazvukových senzorov vypočíta vzdialenosti aby zabránil kolízii a automaticky ovláda riadenie vozidla.
Vývoj takýchto asistenčných systémov má cieľ prispieť k zníženiu dopravných nehôd. „Vďaka vyspelej technológii v našich automobiloch je jazda čoraz bezpečnejšia a komfortnejšia. V súčasnosti sú asistenčné systémy našimi najlepšími spoločníkmi počas jazdy a naznačujú prechod k autonómnej jazde,“ rekapituluje Marc Seguer.