Šelma v kimone
12.06.2014 10:59
Vyšportované svalnaté telo dravca s ušľachtilou dušou, nádhernými proporciami sa miešaju s príťažlivou eleganciou a ladnými krivkami. Asi tak pôsobí výkvet z japonskej kuchyne, ktorá každým menu zväčšuje svoje porcie na automobilovom trhu. Mazda 3 pôsobí ako divoká šelma, obdarovaná nádhernou a dynamickou siluetou, z ktorej srší užasná energia a zapôsobí už na prvý pohľad. Preto priťahuje mnohých vodičov, ktorí vedia oceniť dokonalú krásu a prirodzený štýl. Majstrovským tvarom „KODO - duša pohybu” dominuje robustná maska zo širokým úsmevom a s ňou lícujú aj predné LED svetlomety, ktoré s iskrivým pohľadom sledujú dianie naokolo. Na bočných líniách s miernymi prelismi vyniknú ostré hrany pozdlž oboch dverí. Predná časť je výrazne predĺžená a bez problémov by sa tam zmestil aj osemválec. Zadná časť je úplný opak, no objem batožinového priestoru 419 litrov je celkom postačujúci.
Prvý pohľad do interiéru nám ulahodil svojou priestrannosťou, použitými materiálmi a multimediálnou výbavou. Napriek nízkemu posedu je výhľad z auta bezproblemový aj vďaka nižšie položeným hranám okien. Usaďte sa pohodlne do elektricky ovládaných športových sedadiel a vychutnajte si ich dokonalú ergonómiu, za ktorú vám chrbát bude povďačný. Bočné vedenie si na sto percent plní svoju povinnosť a smelo môžete rezať ostré zákruty. Dizajnovou zmenou prešiel aj multifunkčný volant. Má modernejšie tvarovanie, hrubší veniec a odený je do kvalitnej kože s červeným prešívaním. Ovládacie tlačítka s japonskou presnosťou reagujú na každý dotyk a za krátky čas si na ne zvyknete. Obsluhujete nimi rádio, palubný počítač, tempomat alebo telefón cez bluetooth handsfree. Dominantou je stredová konzola s dvojzónovou klimatizáciou a 7'' farebná dotyková obrazovka odená do chrómovaného rámu. Možete ju ovládať dotykom len keď auto stojí, ale má príjemnú grafiku s množstvom funkcií. O dostatok odkládacích miest nebudete mať núdzu. Pre pasažierov v predu je k dispozícií široká lakťová opierka a vo výplní dverí vtesnáte aj váčšie plastové fľaše. Cestujúci vzadu môžu použiť multifunkčnú stredovú opierku s držiakmi na nápoje.
Poďme sa pozrieť pod kapotu. Mazda ako jediná pokračuje v trende klasických benzínových motorov bez použitia turba. Označenie Skyactiv demonštruje použitie najnovších moderných technológií s dôrazom, čo najviac znížiť spotrebu, hmotnosť a neposlednom rade aj produkciu emisií. Dvojlitrový agregát s výkonom 88kW/120 koňmi nám ukázal nielen svoju silu, ale aj krásu. Medzi jeho prednosti patrí kultivovaný no dynamický chod a vynikajúca akcelerácia pri potrebnom zrýchlení. Pružne reaguje na každý povel a spolupráca s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou je na vysokej úrovni. Ani podvozok nesklamal. Hravo zvláda všetky nedokonalosti slovenských ciest a symetricky eliminuje všetky nerovnosti. Dokonalú stabilitu a držanie stopy môžeme prirovnať k mačke s vystrčenými pazúrmi. Je to naozaj nádherný model a svojou výškou 145 cm a dĺžkou 458 cm pripomína predátora, kedykoľvek vyštartovať za korisťou. Nemožno jej nič vytknúť, lebo spĺňa všetko, čo auto musí mať. Podmaní si vás svojimi jazdnými vlastnosťami, bezpečnosťou a atraktívnym dizajnom. Stačí si ju raz vyskúšať a verte, že si ju zamilujete.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Mazda 3 SKYACTIV | |
Zdvihový objem cm3 | 1 998 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 88 (120) / 6000 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min |
210 / 4000 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 194 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 8,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 6,5 / 4,3 / 5,1 |
Základná cena od | 13 990 € |