Šelma

17.12.2016 09:17

Módna návrhárka a textilná dizajnérka Dana Kleinert s Jaguarom F-Pace vo verzii R-Sport s naftovým dvojlitrom si vybehli na asfalt i do terénu

Ste úspešná módna návrhárka, textilná dizajnérka, dokonca ste boli štylistka finalistov prvej slovenskej SuperStar...

Vaše pestrofarebné, úpletové modely majú úspech u nás aj v zahraničí. Zabudla som ešte na nejakú cenu, ktorú ste dostali?

Snažím sa vyrábať odev od priadze a práve to, čo mám na sebe, vyhralo Národnú cenu za dizajn. Je to obojstranná, multifunkčná vec a može to byť pončo, šaty, krátka alebo dlhá sukňa...No navrhovanie a šitie je moja veľká vášeň, ale v roku 2011 som spoluzaložila s inými dizajnermi Slovak Fashion Council. Je to organizácia, ktorá podporuje slovenský dizajn a tomu sa momentálne venujem najviac. Robíme rôzne aktivity na Slovensku a v zahraničí,vzdelávame ľudí. Podporujeme ich, aby o sebe vedeli, aby prinášali zákazky zo zahraničia a učíme širokú verejnosť spoznávať slovenský dizajn a nebáť sa ho.

Viem, že ste študovali VŠVU v Bratislave, ale mnohí o vás nevedia, že textilný dizajn ste absolvovali vo Fínsku. Bola to dobrá škola?

Tam som sa na škole naučila viac ako u nás na Slovensku. Pochopila som, že remeslo je predchodcom umenia. Písala som o tom aj v diplomovke. Dnes by som o tom napísala oveľa viac, táto téma ma stále zaujíma a stále viac nad ňou rozmýšľam.

Všímali ste si aj iné vo Fínsku ako je napríklad doprava, ekonomická vyspelosť?

Učila som sa ich dlhé slová na bilboardoch a až neskôr som pochopila, že tie slová sú za sebou aj vo  švédčtine. Volvo je tam tuším najrozšírenejšia značka auta na cestách. Vtedy som jazdila väčšinou s MHD. Je dôležité vedieť, že bohaté mesto nie je tým, kde je veľa áut, ale to, kde bohatí ľudia jazdia MHD.

K akým typom áut inklinujete?

Musia byť bezpečné a priestranné. Páčia sa mi elektromobily. Mám deti, psa a celá rodina sa u nás vozí na bielom Mitsubishi Pajero. Autá kupuje manžel z druhej ruky a vždy sme boli spokojní. Rada šoférujem a dosť veľa času  trávim v aute. Úplne prirodzene som zistila, že nepotrebujem hudbu v aute, ale som potichu a počúvam motor. Asi som už ohučaná z mojich detí,...ale zase niekedy si tak vypeckovať dobrú hudbu, to je tiež mega.

Na akom aute ste začínali jazdiť?

Otec mi požičiaval auto. Prvé svoje auto som mala od dedka a bola to stará škodovka 120. Kým som k frajerovi prišla na návštevu po Mudroňovej, kde boli na ceste ešte „mačacie hlavy“, nie asfalt, tak sa mi všetky schránky v aute pootvárali. Boli to milé spomienky...

Raz cestou z Berlína si môj muž kúpil bager! Obrovský relax a je to lepšie ako videohry. Veď v dnešej dobe si už manageri platia za to, aby mohli bagrovať a my to máme „doma!“

Posledná pokuta, ktorú ste dostali, prípadne nehoda, ktorú ste zažili?

Jazdím 24 rokov a dostala som asi tri pokuty. Naposledy  to bola za rýchlosť na devínskej ceste. Raz cestou do Senca do nás napálil motorkár a dolámal sa. To bolo veľmi nepríjemné, ale bola to jeho chyba, išiel asi dvestovkou a bez vodičáku. Mladý chalan, mohol byť rád, že prežil. Nemám nič proti rýchlej jazde, dokonca si myslím, že rýchlejšia jazda býva veľakrát bezpečnejšia, ale v prípade motorkára nebola.

Tak fajn, že z vašej viny ste nemali nehodu...

A veru áno, teraz som si spomenula, že som minulý rok na jar nabúrala do auta na Lafranconi. Vodičovi Kie skočila babka, on stihol zabrzdiť, no ja som to šťastie nemala a rozbila som predok auta, ale nič hrozné, ani airbagy nevystrelili. Logicky to bola moja vina.

Zažili ste niečo vo svojom živote tragické?

Bývalý frajer si sadol k pripitému kamošovi a nebol pripútaný, išli rýchlo, nabúrali. Všetci prežili len môj frajer zomrel. Neletieť, ale ísť pomalšie a tak určite ďalej zájdeš.

Čo si najviac všímate na vodičoch?

Veľa mladých vodičiek jazdí agresívne a neverím, že dokonale ovládajú auto a vedia, kde majú svoje limity. Mnohé z nich sa preceňujú a nevedia predvídať situáciu na ceste. No poznám aj vodičov mužov, pri ktorých sa necítim bezpečne, keď šoférujú a pri iných hneď zaspím. Potom je taký jav na cestách, že vodiči sa inak správajú autu pred ním. Ak je to takýto Jaguár F-Pace nie je problém, ale nedajbože, že sedíte vo Fiate Punto... Buďme k sebe normálni, neriešme si komplexy a snažme sa jazdiť opatrne a bezpečne.

Krásne a prvé SUV od Jaguara má model F-Pace 2,0D R Sport. Ako dizajnerka vás zaujala táto šelma?

Zaujalo ma nielen ako dizajnerku, ale ako vodičku, ktorá pohodlne sedela v bezpečnom aute! Krásna farba, tvary a celkový výzor šelmy na ceste bol na mieste. V interiéri ma zaujalo množstvo odkladacích priečinkov, obrovského priestoru všade aj v kufri. Všetko bolo v detailoch prepracované. Palubná doska s dotykovou obrazovkou bola trendy, prehľadná a všetko intuitívne som mala pod kontrolou. Svetelné variácie som si navolila do červenej, čo bolo efektné a prístrojovka bola moderná. Pri cúvaní bolo počuť pípače, kamera, ktorá informovala okolie o bezpečnosti. Príjemne sa riadilo joystickom, automat dobre preraďoval a bolo počuť pekný zvuk dvojlitrového dieselového motora. Jazdné režimy: eco, normal, dynamic som si poprepínala, vyskúšala a najviac mi vyhovoval dynamický, kedyF-Pace riadne vystrčil pazúriky. Ozaj, veľmi dobre to sedelo v zákrutách, bolo cítiť stabilitu podvozku. Raz bude taká doba, že auto bude robiť úplne všetko, ale ja už mám pocit, že v Jaguari F-Pace tá doba takmer nastala. J

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode