Skúsený fešák
10.05.2015 17:18
Španielskej automobilke Seat zatiaľ chýbal originálny koncept SUV a túto medzeru zaplnila modelom Leon X-Perience.Dynamické športové línie s ostrými hranami vzbudzujú obdiv a zvýšený podvozok o 27 mm s pohonom na všetky kolesá prezrádzajú jeho charakter. Je to vidieť aj na vynovených nárazníkoch, ktoré sú posadené o niečo nižšie a vystihujú ich nájazdové hrany v hlinikovom prevedení. Poznávacím znakom sú aj výrazné plastové lemy na blatníkoch či kryty prahov, ktoré chránia karosériu pri jazde v teréne. Zvlášť chrómované koncovky výfuku či predné diódové LED svetlomety prispievajú k jeho atraktivite a umocňujú jeho športový dojem. Či však naozaj jazdí dobre ako vyzerá? Rozhodli sme sa ho poriadne prevetrať...
Pri nastupovaní ma hneď upútali hliníkové prahové lišty s nápisom X-perience. Interiér prekvapil veľkorysým vnútorným priestorom s moderným dizajnom. V šedočiernom prevedení mu to naozaj pristalo a moje prvé dojmy začali byť pozitívne. Predné sedadlá ponúk li maximálne pohodlie a ich ergonómia bola dokonale prispôsobená vášmu telu. Bočné vedenie hravo podržalo pri pružnej jazde v serpentínach ani váš chrbát neprotestoval. Aj vodiči s vyššou postavou uložia svoje dlhé nohy a platilo to aj o priestore nad hlavou. Ani vzadu to nebola katastrofa a verte, že príjemnú jazdu zvládne aj trojica dospelých.
Trojramenný multifunkčný volant potiahnutý jemnou kvalitnou kožou, prešívaný oranžovými stehmi mal dostatočnú hrúbko venca. Jednoduchá obsluha a minimum ovládacích tlačidiel potešila. Elegantný tvar prístrojovej dosky bol smerovaný na vodiča a vďaka čitateľnej grafike budíkov mal skvelý prehľad o situácií počas jazdy. Po otvorení piatych dverí nám Leon ponúkal výborných 587 litrov priestoru na batožinu. Kufor mal dvojité dno a pri sklopení zadných sedadiel pomocou páčky umiestnenej na stene batožinového priestoru, sa objem vyšplhal na 1 470 litrov. Pri prevoze dlhých predmetov napr. lyží, stačí sklopiť zadnú opierku, čím vznikne patričný otvor na ich umiestnenie.
Pod kapotou sa ukrýval najvýkonnejší štvorvalcový dieselový agregát s výkonom 110 kW a 150 koní. Tichý motor pružne reagoval na každý stimul plynového pedálu a lepšieho sluhu s nízkou spotrebou by ste ťažko hľadali. Nechýbala mu potrebná dynamika, čoho dôkazom je slušné zrýchlenie z
0-100 km/h za 8,7 sekúnd. Manuálna šešťstupňová prevodovka s krátkymi presnými dráhami radenia poslušne radila každý rýchlostný stupeň. Rýchlosti s maximálnou presnosťou hladko zapadali na svoje miesto.
O pohodlnú jazdu v teréne sa stará elektricky medzinápravová spojka Haldex 5 generácie, ktorá prenáša pomer sily medzi prednou a zadnou nápravou. Pohon na všetky kolesá som si dokonale vychutnal na lesných cestách a pri zjazde rozmočeným terénom skvelo asistovali účinné brzdy.
Vyzerá to tak, že nový model Seat Leon X-perience si úspešne vydláždil cestu k úspechu. Svojím sexapelom, vysokým komfortom, bezpečnosťou a dokonalými jazdnými vlastnosťami, mal X- Perience vysoký potenciál zabodovať medzi zákazníkmi, ktorí sa ešte nerozhodli, ktoré auto je pre nich vhodné. Teraz majú možnosť si správne vybrať.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Seat Leon ST KOMBI 2.0 TDI X-Perience | |
Zdvihový objem cm3 | 1968 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 110(150)/3500 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 340/1750-3000 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 208 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 8,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 5,9/4,4/4,9 |
Základná cena od | 24 810 € |