Skúter na dobrodružné cesty i necesty!
08.06.2019 14:36
Ak sa povie slovo „skúter“, väčšine z nás sa vybaví stroj v kategórii menšieho mestského „približovadla“ alebo kategória robustných maxiskútrov, s ktorými sa dajú bezproblémovo absolvovať dlhé trasy. Honda nás, ale opäť riadne prekvapila, keď uviedla v tomto roku svoj model X-ADV. Pri prvom pohľade príjemne prekvapí jej agresívny vzhľad, ktorý vzbudí pocit, že to nebude iba obyčajný skúter... X-ADV mala obuté terénne pneumatiky, vpredu s priemerom 17 a vzadu 15 palcov. Svetlá výška dosahuje 162 mm a priam nabáda na jazdu po nespevnených cestách a prekonávaní nerovností, na ktoré vždy natrafíme.
Nami testovaný model bol vybavený bezkľúčovým štartovaním, čiže stačí nechať kľúč vo vrecku a zľahka otočiť zapaľovanie. Pred očami sa rozžiari prehľadný, plne digitálny displej, na ktorom sú ľahko čitateľné všetky potrebné informácie a údaje, čo motorkár k jazde potrebuje. Príplatkový športový výfuk zn. Akrapovič dodal dvojvalcovému motoru ten správny zvuk. O pohon sa starala už osvedčená automatická dvojspojková prevodovka DCT známa z modelu NC 750. Rozjazd a preraďovanie boli plynulé a hladké, že vodič ani nepostrehol, kedy preraďil na vyššie alebo nižšie stupne. Aj v meste sme boli spokojní, pretože bol obratný, pružný a ľahko manévrovateľný. Vďaka kolesám s vyšším priemerom vodič nemal pocit, žeby sedel na skútri, pripomenie mu to až posed, kde sedí vzpriamene. Predný štít dobre rozrážal nápory vzduchu hlavne pri vyšších rýchlostiach a vďaka pohotovostnej hmotnosti „až“ 238 kg neprekvapili ani náhle bočné nápory vetra.
Ak sa vyberieme jazdiť mimo hlavných ciest, tak už spomenutá vyššia svetlá výška sa nám osvedčila a vďaka väčším kolesám motorka dobre tlmila nerovnosti, čo hodnotíme pozitívne. Využili sme stupačky, ktoré boli pevne pripevnené a okrem praktickosti boli zaujímavým prvkom, lebo vodič si mohol doslova vybrať, kde si môže položiť nohy. Pri jazde náročnejším a ťažším terénom sa už, naopak, prejavila slabina tejto motorky. A to je jej stavba, pretože stále je to skúter a nedala sa ovládať ako klasické enduro ešte pomocou stehien opretých o nádrž.
Honda X-ADV, ale nie je na takéto náročné jazdy stavaná, ani kvôli rozloženiu ťažiska. Skôr je vynikajúca na letné „šantenie“, kedy chcete vyraziť len tak mimo mesto niekam k vode alebo do lesa na opekačku, kam vedú prašné cesty...a tam zistíte, že je priamo na to určená. Odkladací priestor pod sedadlom je dosť veľký na jednu prilbu, prípadne na zbalenie si zopár vecí na cestu. Ruky sú dobre chránené chráničmi pred vetrom, prípadne dažďom.
Možno ešte jedna maličkosť by sa dala tomuto stroju vytknúť a to sú združené ovládače na ľavej rukoväti, kde sú tlačítka trochu na môj vkus nahustené, takže si na ne treba zvyknúť. Celkovo sme boli s motorkou maximálne spokojní a tí, ktorí hľadajú pomer medzi obratným mestským skútrom a terénnou motorkou, sú pri tomto modeli a určite na správnej adrese.
Cestou na sobotný výlet s kolegyňou sme dotankovali na čerpacej stanici Oliva a vyrazili po asfaltových i menej spevnených cestách za dobrodruzstvom...:)
Honda X-ADV 2019 |
|
Zdvihový objem cm3 |
745 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min |
40,3 (55)/6250 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min |
68/4750 |
Maximálna rýchlosť v km/h |
180 |
Typ motora |
kvapalinou chladený radový dvojvalec SOHC |
Priemerná spotreba (l/100 km)/emisie |
3,64/85g/kg |
Cena testovaného modelu |
11290 eur |
Text: Martin Solár
foto:Martin Solár, Alena Chorvátová
Video: Alena Chorvátová