„Skutoční hrdinovia sú v nemocniciach, my sme iba urobili to, čo vieme najlepšie“
20.07.2020 20:57
-
Spoločnosť SEAT dostala ocenenie od denníka La Razón za výrobu pľúcnych ventilátorov
-
Zamestnanci SEAT, ktorí vyvinuli a vyrábali pľúcne ventilátory, spomínajú na svoje skúsenosti pri boji s COVID-19
-
15 inžinierov bolo zodpovedných za adaptáciu prototypu ventilátora Protofy.XYZ s využitím automobilových komponentov
-
Tím 150 ľudí zahŕňal všetky divízie a závody SEAT
Spoločnosť SEAT dostala špeciálne ocenenie od denníka La Razón, vychádzajúceho v Madride, za vývoja a výrobu pľúcnych ventilátorov vo svojich závodoch. Ocenenie prevzala Dr. Carmen Martínez, zo zdravotného a záchranárskeho tímu SEAT na slávnostnej ceremónii vyznamenávania zdravotníckych pracovníkov, ktorá sa konala v Real Casa de Correos v Madride.
V apríli tohto roku spoločnosť SEAT adaptovala výrobnú linku modelu SEAT Leon na výrobu pľúcnych ventilátorov aby ich dodávkami pomohla zdravotníckemu systému v Španielsku bojovať s vírusom COVID-19. Do projektu sa dobrovoľne zapojilo vyše 150 zamestnancov zo všetkých divízií spoločnosti, čím demonštrovalo tímovú prácu a otvorenú spoluprácu medzi firmami, verejnou správou a start-upmi. Výsledkom bola výroba vyše 600 kusov pľúcnych ventilátorov, ktoré boli dodané nemocniciam po celom Španielsku. „Všetko to vzniklo pri rozhovore s mojou manželkou u nás doma. Výroba automobilov v závode Martorell bola zastavená a keď som videl alarmujúce počty nakazených osôb, napadlo ma, že by sme mohli využiť prostriedky spoločnosti SEAT a schopnosti zamestnancov aby sme nejakým spôsobom pomohli zvládnuť situáciu,“ povedal Christian Vollmer, člen predstavenstva SEAT pre výrobu a logistiku. Ďalší krok urobil zdravotnícky a záchranársky tím SEAT, ktorý vedie Dr. Patricia Such. Po konzultáciách so zdravotníckymi pracovníkmi z rozličných nemocníc tím zistil, že jednou z najakútnejších potrieb je väčšie množstvo pľúcnych ventilátorov. Tým sa to všetko začalo.
Súboj s časom. „Nie som lekár, zdravotná sestra ani záchranár – som inžinier. Môžem pomôcť iba tým, že vytvorím vybavenie pre ľudí zachraňujúcich životy, a presne to sme aj urobili,“ vysvetľuje David García, šéf údržby v závode SEAT Martorell. On a Alicia Molina, šéfka lisovne a výrobne karosérií SEAT, boli dvaja inžinieri, ktorí vypracovali projekt, ako priemyselne vyrábať pľúcny ventilátor podľa prototypu vytvoreného firmou Protofy.XYZ v spolupráci s nemocnicami Germans Trias i Pujol Hospital a Hospital Clínic v Barcelone. „Takmer sme nespali, celý tím pracoval s veľkým nasadením a vďaka tomu sme rýchlo postupovali pri definovaný využiteľných zdrojov,“ hovorí Alicia Molina.
„Prešli sme od navrhovania prostriedkov mobility po návrh systému podporujúceho dýchanie,“ dodáva Alicia Molina. Pri tom pracovníci SEAT maximálne využili existujúce komponenty a materiály. Napríklad elektrické komponenty pľúcneho ventilátora tvoril zdroj osobného počítača (PC), riadiaca jednotka LED svetlometov a motor stieračov predného okna. „Pôvodne sme chceli využiť elektromotory elektrického ovládania okien, pretože sme ich mali na sklade viac, ale nakoniec sme zvolili motory stieračov, pretože tie majú zaručenú prevádzkovú životnosť 2.000 hodín,“ vysvetľuje David García. Ďalšou otázkou bolo, kde sa budú pľúcne ventilátory vyrábať. Inžinieri sa rozhodli adaptovať montážnu linku pomocných rámov prednej nápravy pre nový model Leon. „Máme neobyčajne talentovaný tím, boli sme si istí, že to dokážeme a naozaj, zvládli sme to iba za jeden týždeň,“ dodáva David García.
Z 15 na 150 ľudí za okamih. Ako rástla potreba, počet členov výrobného tímu rozširovali zamestnanci zo všetkých oddelení spoločnosti SEAT. Elías Muñoz, továrenský vodič, sa bez váhania tiež pridal ako dobrovoľník. Bol zodpovedný za montáž regulátorov tlaku a kontrolných svetiel na ventilátoroch. „Bola to určite najdôležitejšia práca, ktorú som kedy vykonával,“ priznáva Elías Muñoz. Spolu s ním na linke pracovala Pilar Arroyo. Prešla od montáže motorov do karosérie k pripájaniu ventilátorov k elektromotorom. „Vždy keď sa nákladné auto naložené ventilátormi vydalo na cestu do nemocníc, všetci sme spontánne začali tlieskať. Som naozaj hrdá na to, čo sme urobili!“ hovorí Pilar Arroyo.
Každý ‘superhrdina’ potrebuje špeciálny odev. Nikto z nich nemal pláštenku ako superhrdinovia z komiksov a filmov, no všetci pracovníci potrebovali ochranné rúška na tvár aby sa predišlo akémukoľvek riziku pri výrobe ventilátorov. Preto sa v oddelení Color&Trim značky SEAT počas celých týždňov nezastavil šijací stroj. Krajčír interiérov Nick Allen využil svoje vyše 35-ročné skúsenosti v odbore a denne vyrábal vyše 50 rúšok pre celý tím dobrovoľníkov.
Emocionálny kolotoč. Týmito slovami David García opísal týždne dobrovoľníckej práce. „Najprv sme boli uzlíkmi nervov. Vedeli sme, že to dokážeme, no obávali sme sa, že nebudeme dosť rýchli.“ V nedeľu 4. apríla bolo prvých 20 pľúcnych ventilátorov OxyGEN #HOPE vyexpedovaných zo závodu Martorell do nemocníc Ramón y Cajal v Madride a Bellvitge v Barcelone. „Boli sme veľmi šťastní, no súčasne sme pociťovali veľkú zodpovednosť. No skutoční hrdinovia sú v nemocniciach, my sme iba urobili to, čo vieme najlepšie, “ dodáva David García. Podľa šéfa údržby v závode SEAT Martorell je ešte skoro na to, aby pracovníci mohli spracovať to, čo zažili ale „ak si uvedomíme, čo sme absolvovali za tých pár týždňov, som presvedčený, že teraz zvládneme každý iný nový projekt SEAT.“