Slováci najviac podceňujú lyže v aute a snehové reťaze
02.02.2015 20:52
- Najnebezpečnejšie sú voľne položené lyže v interiéri
- Mestskí vodiči majú problém s nasadením snehových reťazí
- Autami cestujeme najviac na domáce svahy, potom do Rakúska a do Talianska
Lyžiarske strediská už privítali prvých návštevníkov a postupne sa na lyžovačku vyberie väčšina Slovákov. Hlavným cieľom sú domáce strediská, ale z roka na rok sa zvyšuje tiež návštevnosť rakúskych a talianskych svahov. Cestovať desiatky, ba niekedy stovky kilometrov v zimných podmienkach a s netradičným nákladom však môže byť aj nebezpečné. Podľa odborníkov slovenskí motoristi – lyžiari najviac podceňujú nebezpečenstvo lyží v kabíne auta, nevedia správne nasadiť snehové reťaze a robia chyby pri jazde na snehu.
„Základom bezpečnej cesty na lyžovačku je dobre pripevnený výstroj. Lyže by ideálne mali byť v boxe alebo na strešnom nosiči. Vhodné sú aj špeciálne otvory v zadných sedadlách. Ak motoristi nemajú k dispozícii ani jednu z tých alternatív a vezú lyže voľne pohodené v aute, odporúčame čo najpevnejšie ich zafixovať. Len v takom prípade má vodič istotu, že sa pri miernom náraze jeho lyžiarsky výstroj nezmení na smrtiacu zbraň,“ uviedla Marcela Divičanová z Hyundai Motor Slovakia.
Podľa odborníkov má veľa slovenských vodičov aj nedostatočnú praktickú skúsenosť s montovaním snehových reťazí. Ide o síce pomerne jednoduchý úkon, kto ho však robí prvýkrát, môže sa poriadne natrápiť. „Odporúčam motoristom, ktorí s nasadzovaním snehových reťazí nemajú dostatočné praktické skúsenosti, aby si úkon pred cestou aspoň raz vyskúšali. Ak to má niekto robiť prvýkrát v mraze a vo fujavici, môže to byť veľmi nepríjemný zážitok,“ povedala M. Divičanová. Hlavne mestskí vodiči majú menšie skúsenosti aj s jazdou na snehu. Podľa odborníkov je preto dôležité uvedomiť si, že majú dlhšiu jazdnú dráhu a podľa toho prispôsobiť jazdu.
Ten, kto sa vydá na dlhšiu cestu, by nemal váhať ani s preventívnou prehliadkou v autoservise. Odborníci odporúčajú, aby si vodiči dali skontrolovať predovšetkým brzdovú sústavu, chladiacu kvapalinu, tlak hustenia a stav pneumatík a dokonca aj stierače a ostrekovače a funkčnosť svetlometov.