Slováci sa pri kúpe jazdeniek riadia viac citom ako rozumom
17.10.2017 15:20
AAA AUTO zostavilo Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
Napriek tomu, že nákup automobilu znamená pre väčšinu z nás zásadnú investíciu z rodinného rozpočtu, často krát sa pri výbere nerozhodujeme iba na základe našich reálnych potrieb, ale nechávame sa unášať aj emóciami. Pozitívne očakávania spojené s určitou značkou alebo modelom potom pri výbere vozidla často prevážia nad triezvym vyhodnotením jeho najdôležitejších úžitkových vlastností.
„Popularita alebo naopak odmietanie niektorých modelov často nemá opodstatnenie a niektoré automobily sú tak opomínané neoprávnene. A to aj napriek tomu, že svojimi vlastnosťami a nižšou cenou často predstihnú svojich známejších súrodencov,“ potvrdzuje generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Takýmto príkladom je napríklad Citroen C-Crosser či Peugeot 4007. Francúzske vozidlá odvodené od Mitsubishi Outlander nikdy nezískali rovnakú popularitu ako pôvodný model japonského výrobcu. Pritom paradoxne, zatiaľ čo výroba Outlanderov bola od roku 2008 presunutá do Holandska, Peugeoty s Citroenmi do Európy zdĺhavo putovali z japonskej továrne Mitsubishi. Hlavným dôvodom predajného neúspechu bola cenová politika a malá ponuka variantov. Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW). Mitsubishi bolo k dispozícii s dvomi benzínovými jednotkami a tromi dieslami (jedným od VW, jedným od Peugeot/Citroen a jedným vlastným), a tiež vo verziách s náhonom iba jednej nápravy. Zatiaľ čo ako nové vozidlá bývali Mitsubishi lacnejšie, dnes sa karta obracia a Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi.
Do tejto skupiny patrí aj Fiat Croma. Fiat je v posledných niekoľkých desaťročiach úspešný hlavne medzi malými vozidlami, zatiaľ čo tie veľké predajné rekordy netrhajú. Croma je trochu zvláštny kríženec kombi veľkosti Passatu s MPV, ale v interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály, čalúnenie ako velúr, kožu alebo alkantaru a zaujímavé farebné kombinácie (napr. svetlo béžový interiér v kombinácii s hnedočervenými detailmi a doplnkami). Je vidieť, že pôvodne bola Croma vyvíjaná pre luxusnú značku Lancia. Diesle od Fiatu patria medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí iba ťažko zoženiete.
Podobný osud postihol aj Chevrolet Lacetti, teda často opomínané lacné vozidlo veľkosti Golfu alebo Astry. Nemá tak prepracovaný interiér ako obe zmienené európske vozidlá, ale ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Nevýhodou je, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí, ale náhradných dielov je k dispozícii dostatok, pretože model Lacetti sa pre niektoré východoeurópske a ázijské trhy vyrába ako Ravon Gentra dodnes.
Prehľad najmenej obľúbených vozidiel zákazníkov slovenských autobazáarov v roku 2017 |
|||
Model |
Vyrábaný v rokoch |
Komentár AAA AAUTO |
|
|
|
Pre |
Proti |
Citroen C-Crosser a Peugeot 4007 |
2007-2013 |
Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW).
|
Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi Outlander, od ktorého sú odvodené.
|
Fiat Croma |
2005-2010 |
V interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály čalúnenia a dieslové prevedenie patrí medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí len ťažko zoženiete. |
Nevýhodou je malé množstvo vozidiel s českým alebo slovenským pôvodom. |
Chevrolet Lacetti |
2004-2010 |
Ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Dostatok náhradných dielov na trhu, a to i napriek tomu, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí. |
|
Škoda Superb 1.6 TDI |
2010-2015 |
Vozidlo s veľmi moderným motorom s točivým momentom v širokom rozsahu otáčok a výbornou spotrebou do piatich litrov na sto kilometrov v reálnej prevádzke. Novší motor poskytuje rovnaký výkon ako legendárny 1.9 TDI, ale v priamom porovnaní s jeho hlučným a nekultivovaným chodom priamo vyniká svojím tichým a pokojným behom. |
Zostáva v tieni svojho predchodcu s motorom 1.9 TDI. |
Suzuki Swift |
od 2005 |
Veľmi vydarené malé vozidlá, ktoré sa úplne vyrovnajú konkurenčnej Škode Fabia, Fordu Fiesta, Hyundaii i20 a ďalším vozidlám. |
Nie príliš rozšírená servisná sieť značky Suzuki u nás. |
minivan Suzuki Wagon R+ |
2000-2007 |
Bezproblémové a spoľahlivé vozidlo, ktoré je na iných trhoch (Maďarsko) veľmi úspešné. |
Nezvyčajný tvar, kvôli lepšiemu servisnému zázemiu zákazníci uprednostňujú dvojča Opel Agila. |
Hyundai H-1 |
od roku 2008 dodnes
|
Veľmi podarené a spoľahlivé vozidlo, rozšírené po celom svete. V Európe je alternatívou k bežnejším modelom Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito alebo napríklad Opel Vivaro. Pre jeho kúpu svedčí mimo iného silný 100 kW motor a to, že nemáva žiadne problémy s koróziou. |
|
Seat Cordoba 1.2 |
2003-2008 |
|
Napinák rozvodovej reťaze, ktorý je však u väčšiny vozidiel s doloženou servisnou históriou dnes už vymenený. |
Mercedes-Benz A150 |
2004-2009, potom do 2012 ako A160 |
Vyspelý a odolný automobil. |
Základný model A150 je často s minimálnou výbavou a navyše nevzhľadnými nelakovanými kľučkami a zrkadlami. Neodporúča sa automatická prevodovka Autotronic. |
BMW E90 316i, 316d a 318d
|
2005-2012 |
Základná špecifikácia, hlavne 316i a 316d. |
Základné motorizácie sú veľmi často spojené s nízkou základnou výbavou. Je výhodné sa vyhnúť nekvalitným vozidlám modelu 320d z dovozu. |