Slováci v kolónach podceňujú plynulú jazdu, odstup áut a zmenu pruhu
14.04.2017 08:58
Už o niekoľko dní sa takmer celé Slovensko pohne na cesty a motoristi sa musia pripraviť na tradične veľké zápchy. Podľa odborníkov je práve Veľká noc obdobím, keď sa na našich cestách tvoria najväčšie kolóny a keď hrozí nebezpečenstvo nielen časového sklzu, ale aj havárií. Hyundai sa v rámci svojej orientácie na rodinu obrátil na expertov, ako správne jazdiť v kolónach, aby vodiči neohrozili seba ani svojich spolujazdcov. Z výsledkov vyplýva, že Slováci podceňujú hlavne plynulú jazdu, dostatočný odstup áut a časté predbiehanie sa z jedného pruhu do druhého. Na prevenciu nehôd v kolónach je potrebný aj dobrý technický stav vozidla a hlavne psychická pohoda šoféra.
⦁ Veľkonočné sviatky každoročne spôsobujú na Slovensku najväčšie kolóny
⦁ Zárukou rýchleho rozpustenia kolóny je plynulá jazda
⦁ V kolónach najviac trpí spojka
Základom efektívnej a bezpečnej jazdy v kolónach je dodržiavanie rovnakej rýchlosti, akú majú ostatné autá. Veľa vodičov si vôbec neuvedomuje, že premávka sa spomaľuje nielen vo chvíli, keď niektoré z áut v kolóne idú pomalšie, ale aj keď idú rýchlejšie. Jazdou brzda, plyn a preraďovaním sa v pruhoch vodič síce môže získať pre seba náskok pár metrov, ale následne tým spomalí celú kolónu a vzniká zápcha. Ďalším z faktorov, ktoré majú vplyv na tvorbu kolón, je nerešpektovanie tzv. zipsového pravidla. Na konci jazdného pruhu by sa mali vodiči ďalej zaraďovať tak, že každé auto v pokračujúcom pruhu pustí pred seba auto z končiaceho pruhu. Motoristi, ktorí sa chcú zaradiť, však musia využiť celú dĺžku svojho jazdného pruhu, inak tento spôsob výrazne stráca na efektivite. No a aby sme nezabudli, dôležité sú aj maličkosti. Ak sa napríklad jedno auto pokazí a ostane stáť na kraji, neznamená to, že sa naň všetci, čo ho obchádzajú, musia pozrieť. Len letmý pohľad a spomalenie každého vodiča rozšíri zápchu o desiatky minút. V kolónach je veľmi dôležitá aj prevencia. Vo chvíli, keď vodič zbadá pred sebou stojace autá, mal by ihneď zapnúť výstražné svetlá a signalizovať tak ostatným, aby brzdili. Minimalizuje to riziko havárií spôsobených únavou a nepozornosťou. No a poslednou, ale možno najdôležitejšou vecou z pohľadu vodiča sú pevné nervy. Trúbenie ani nadávanie na ostatných ešte žiadnu kolónu nerozpustilo, preto sa treba zmieriť s tým, že nie je dôležité pohnúť sa za každú cenu hneď, ale v zdraví dôjsť do cieľa.
Okrem vodiča však v zápche trpí aj auto a jeho dielce. Najviac zaťažená je spojka, najviac trpí, keď auto úplne zastane a potom sa z nuly opäť rozbehne. Podstatne lepšie je preto jazdiť plynule, a ak je to možné, zachovať pri spomalení kolóny aspoň minimálnu rýchlosť. Ak vodič dobre pozná svoje auto, je veľmi vhodné, ak bude minimalizovať dĺžku trenia spojky. Prospeje to jej životnosti a takisto každému rodinnému rozpočtu. Podľa skúseností zo slovenských veľkonočných ciest môže byť kolóna dlhá aj niekoľko desiatok kilometrov, preto je veľmi vhodné vydať sa na cestu tiež s plnou nádržou. Vodiči musia mať istou, že aj pri očakávanej vyššej spotrebe nezostanú stáť ďaleko od pumpy. Odborníci pritom odporúčajú, zabezpečiť zásobami nielen auto, ale aj celú posádku. Voda a občerstvenie pre všetkých môžu uľahčiť čakanie aj v tej najväčšej kolóne.
„Jazda v kolónach môže byť nebezpečná, ak vodiči nevedia, ako sa majú správať, respektíve ak sú pod stresom. Preto je veľmi dôležité, aby si zapamätali predchádzajúce rady a doviezli seba aj svojich spolucestujúcich bezpečne na miesto, kam sa na nadchádzajúce sviatky vybrali. Za Hyundai im želám pevné nervy na ceste a príjemné prežitie veľkonočných sviatkov,“ uviedla Marcela Nemec Divičanová zo spoločnosti Hyundai Motor Slovensko.