Slovak Lines chce viac žien vodičiek
12.03.2019 09:51
Medzinárodný deň žien je príležitosťou zamyslieť sa nad predsudkami voči ženám za volantom a oboznámiť sa s faktami. Dopravca Slovak Lines sa rozhodol nechať na výber cestujúcim, čím pri príležitosti MDŽ obdarujú svoje vodičky.
Ešte stále je dostatočný priestor motivovať nežné pohlavie k rozhodnutiu profesionálne pôsobiť v doprave. K tejto výzve sa pridáva autobusový dopravca Slovak Lines. Najväčšiu skupinu zamestnancov dopravcu tvoria práve vodiči autobusu, aktuálne je medzi nimi už aj päť zástupkýň ženského pohlavia.
„Pri počte žien v tomto povolaní vidíme ešte rezervu a veľmi radi by sme ich mali viac,“ povedala Eva Vozárová, hovorkyňa Slovak Lines a doplnila: „Úprimne obdivujem naše vodičky s akou ľahkosťou a eleganciou ovládajú také veľké vozidlá, akými sú autobusy.“ Ako dodala, cestujúci u žien za volantom pozitívne hodnotia bezproblémovú jazdu, ale aj komunikáciu, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou najmä v prímestských autobusoch. Aj preto sa spoločnosť Slovak Lines rozhodla nechať na výber cestujúcim, čím pri príležitosti Medzinárodného dňa žien obdarujú svoje vodičky. „Na našej fanpage na Facebooku môžu cestujúci počas 8. marca v komentároch vybrať, čo by mali obsahovať darčekové koše,“ uzavrela E. Vozárová.
Slovak Lines dlhodobo podporuje rovnosť príležitostí pre zamestnancov, kam patrí aj férové mzdové ohodnotenie a má množstvo výhod v rámci zamestnaneckého programu. Práce vodiča sa ženy nemusia obávať ani z hľadiska fyzickej náročnosti. Dnešné autobusy sa šoférujú jednoduchšie než kedysi. Vybavené sú rôznymi systémami pre uľahčenie práce vodiča a prispôsobené sú aj na nižšiu postavu vodiča. Bez väčšej fyzickej námahy ich teda môžu šoférovať aj útlejšie ženy.
Skúsenosti ženy za volantom
„Práca vodiča autobusu je naozaj pestrá. Nie je len o šoférovaní. Poskytuje mi väčší pocit voľnosti a viac zážitkov než iné zamestnania. V Slovak Lines šoférujem autobus v prímestskej doprave, ale skúsenosti mám aj s dlhými medzinárodnými linkami a s pestrou medzinárodnou klientelou. Moja srdcová záležitosť je Rakúsko s ich udržiavanými cestami a kvalitným značením. Práca na Regio linkách mi vyhovuje, ale vozila by som rada napríklad aj cestujúcich na letisko Schwechat a do Viedne alebo aj na lyžovačky na Stuhleck. Nové typy autobusov a nové trasy s rôznou náročnosťou sú pre mňa výzvou,“ poznamenala 32-ročná Hana Šlahorová, vodička Slovak Lines.
Čo ukázali doterajšie výskumy na tému „muži vs. ženy“? Vedci z Veľkej Británie zistili, že ženy majú lepší cit pri manévrovaní ako muži za volantom. Mesiac pozorovali vyše 2 500 vodičov na 700 parkoviskách pomocou kamier. Zistili, že ženám síce trvá parkovanie v priemere o 5 sekúnd dlhšie ako mužom, no častejšie zaparkovali vozidlo do stredu parkovacieho miesta (a to 52 % u žien oproti 25 % u mužov).
Nežné pohlavie vo verejnej doprave
Začalo sa to už v roku 1888, keď 39-ročná Berta Benz vzala svojich dvoch synov potajomky na prvú jazdu autom po Nemecku. O niečo neskôr, v roku 1897, bola herečka Minnie Palmerová oficiálne prvou ženou v Anglicku, ktorá riadila vlastné auto, išlo o francúzsky automobil značky Rougemont. V Británii neboli do roku 1935 vodičské skúšky povinné, no už v roku 1900 absolvovala Vera Hedges Butlerová prvú vodičskú skúšku v Paríži. Momentálne má, podľa štatistík, po prvý raz v histórii vodičský preukaz v USA viac žien ako mužov. Vedeli ste, že aj za stierače na čelnom skle vďačíme žene? A to Mary Anderson, narodenej v Alabame, ktorá ich v roku 1903 vymyslela a dala si to patentovať.
Ženy sú priekopníčkami nielen v osobnej, ale aj vo verejnej doprave. Prvou vodičkou bola G. Duncanová, ktorá od 1. 11. 1915 jazdila na londýnskej linke číslo 37 v spoločnosti Thomas Tilling. V súčasnosti podľa štatistík tvoria v sektore dopravy v Európskej únii ženy len 22 % zamestnancov. V pozemnej doprave tvoria muži až 86 % zamestnancov, ženy len zvyšných 14 %. Pomer mužov a žien je o niečo málo vyrovnanejší v lodnej (80:20) a leteckej (60:40) doprave.