Spoločnosť Volvo Cars ohlásila počas klimatického týždňa v New Yorku koniec dieselového pohonu – posledné dieselové vozidlo vyrobíme začiatkom roka 2024
25.09.2023 10:07
Počnúc rokom 2030 plánujeme predávať už len plne elektrické automobily a je naším zámerom stať sa klimaticky neutrálnou spoločnosťou do roku 2040. Tento jasný plán smerujúci k úplnej elektrifikácii je jedným z najambicióznejších transformačných plánov spomedzi všetkých tradičných automobiliek.
Náš záväzok v súvislosti s týmito ambíciami sme sa rozhodli zdôrazniť v rámci klimatického týždňa v New Yorku, kde sme dnes oznámili, že začiatkom roka 2024 ukončíme výrobu modelov Volvo Cars s čisto dieselovým pohonom. O niekoľko mesiacov odteraz vyrobíme posledný automobil poháňaný dieselovým motorom a spoločnosť Volvo Cars sa tak stane prvou tradičnou automobilkou, ktorá podstúpi takýto krok.
Tento medzník prichádza po našom minuloročnom rozhodnutí prestať s vývojom nových spaľovacích motorov. V novembri 2022 sme predali náš podiel v spoločnom podniku Aurobay, pod ktorý spadajú všetky naše zvyšné aktíva z oblasti spaľovacích motorov. Na vývoj nových motorov s vnútorným spaľovaním už nevynaložíme ani jednu korunu z nášho rozpočtu na výskum a vývoj.
„Elektrické pohonné jednotky sú našou budúcnosťou a sú lepšie ako spaľovacie motory: generujú menej hluku, menej vibrácií, nižšie náklady na servis pre našich zákazníkov a nulové výfukové emisie,“ hovorí Jim Rowan, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Cars. „Plne sa sústredíme na vytvorenie širokého portfólia prémiových, plne elektrických áut, ktoré spĺňajú všetko, čo naši zákazníci od Volva očakávajú – a sú kľúčovou súčasťou našej reakcie na klimatické zmeny.“
Naliehavá potreba konať
Všetko naše úsilie zameriame na elektrifikáciu, pretože ide o správnu vec. Nedávna hodnotiaca správa o svetovej klíme, ktorú uverejnila Organizácia spojených národov, zdôraznila naliehavosť stavu klimatickej núdze, ktorej ľudstvo čelí, a tiež potrebu konať.
„To, čo svet teraz potrebuje, v tomto kritickom čase pre našu planétu a ľudstvo, je vedenie,“ hovorí Jim Rowan. „Je najvyšší čas, aby priemysel a politickí lídri boli silní a rozhodní a zaviedli zmysluplné politiky a opatrenia na boj proti zmene klímy. Sme odhodlaní urobiť svoju časť a povzbudiť našich kolegov, ako aj politických lídrov na celom svete, aby urobili tú svoju.“
Tento aspekt ešte podčiarkne náš riaditeľ pre udržateľnosť Anders Kärrberg účasťou na podujatí, ktoré v rámci tohtoročného klimatického týždňa v New Yorku organizuje koalícia Accelerating to Zero (A2Z). Koalícia A2Z vznikla počas klimatického samitu COP27 a tvorí platformu viacerých záujmových skupín pre signatárov Glasgowskej deklarácie o bezemisných vozidlách, medzi ktorých patríme aj my.
Platforma A2Z nám umožňuje spolupracovať a koordinovať aktivity s ostatnými subjektmi pri dosahovaní spoločného cieľa koalície, aby „100 percent nových vozidiel a dodávok predávaných na celom svete neprodukovalo od roku 2040, na popredných trhoch najneskôr od roku 2035, žiadne výfukové emisie“.
A keďže náš vlastný cieľ v oblasti elektrifikácie je ešte ambicióznejší, dúfame, že svojím dnešným oznámením o dieselových vozidlách a účasťou na diskusiách koalície A2Z či iných zhromaždeniach klimatického týždňa v New Yorku inšpirujeme aj ďalšie spoločnosti, aby odvážnejšie prijímali opatrenia voči klimatickej zmene.
Meniace sa vyhliadky
Naše rozhodnutie úplne vyradiť dieselové motory začiatkom roka 2024 ukazuje, ako rýchlo sa zoči-voči klimatickej kríze menia požiadavky automobilového priemyslu aj zákazníkov.
Ešte pred štyrmi rokmi bol vznetový motor v Európe naším živobytím, čo platilo aj pre väčšinu ostatných automobiliek. Väčšina vozidiel, ktoré sme v roku 2019 predali na starom kontinente, mala pod kapotou dieselový motor, kým elektrifikované modely sa ešte len začínali presadzovať.
Odvtedy sa tento trend do veľkej miery obrátil, k čomu prispeli najmä meniaci sa dopyt na trhu, prísnejšie emisné predpisy či zameranie našej pozornosti na elektrifikáciu. Väčšinu nášho predaja v Európe teraz tvoria elektrifikované vozidlá, a to buď s plne elektrickým, alebo plug-in hybridným pohonom.
Menší počet dieselových vozidiel na cestách navyše pozitívne vplýva na kvalitu ovzdušia v mestách; hoci dieselové motory produkujú menej emisií CO2 než benzínové, produkujú viac plynov, ako napríklad oxidov dusíka (NOx), ktoré nepriaznivo ovplyvňujú kvalitu ovzdušia najmä v zastavaných oblastiach.