Šprintujúci Rumun
01.06.2016 10:14
Model Dacia Duster pod značkou Renault už vo svete pozná každý milovník áut a podľa ich veľkého počtu na cestách sa teší veľkej obľube. Možno to bude jej mohutným neoohrozeným zovňajškom alebo priaznivou cenou s ktorou chce hrať prvú ligu. Nech je ako chce, my sme dostali možnosť vyskúšať si benzínovú verziu s obsahom 1,2 litra.
Vzhľadovo sa Duster nijako nezmenil a tak sme boli zvedaví, čo nás čaká po motorovej stránke. Ak sme mali pochybnosti z tak malého objemu na tak veľké a ťažké auto, tak tie po pár kilometroch úplne zmizli. Duster sa správal úplne opačne ako sme očakávali a to nie len na asfalte, ale aj v teréne. No najprv si pozrieme ako to vyzerá v kabíne.
Interiér je dostatočne priestranný a v pohode zvládne aj páťčlennú posádku. Predné kožené sedadlá s kombináciou koženky majú vysoký posed a vodič má výborný výhľad na všetky smery. Dostatok priestoru na nohy vpredu a vzadu zaručujú pohodlné dobré tvarované sedadlá a ani pri dlhšej trase vaše chrbty nebudú protestovať. Po otvorení piatych dverí vás prekvapí veľký batožinový priestor s objemom 408 litrov. Ak vám je to málo, stačí sklopiť zadné sedadlá a jeho kapacita sa vyšplhá na 1570 litrov. Pochváliť musíme aj rozvrhnutie informačných systémov a ovládačov. Všetky sú na správnom mieste v normálnom počte, takže žiadny manuál nebudete potrebovať. Klasické trio budíkov s červeným podsvietením má peknú a čitateľnú grafiku, ktorú oceníte pri jazde v noci. Volant má ideálnu veľkosť a patričná hrúbka venca pekne sadne do rúk. Stredový panel vypĺňa dotykový multimediálny systém Media Nav 2,0 s navigáciou, rádiom, bluetooth a handsfree sadou. K dispozícií sú zadné parkovacie senzory, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a chrómované prvky mu dodávajú športový vzhľad.
Za dvojicou nádherných predných svetiel sa ukrýva objemom nenápadný, ale výkonom moderný agregát plný sily. Na asfalte si s ním užijete komfortnú jazdu a poriadnu dynamiku, no najlepšie sa cíti v prírode, ako správny zálesák. Už od nízkych otáčok statne zaberá a keď ucítite ako svižne šplhá do zabahnených strmých kopcov, zamilujete si ho. K maximálnemu výkonu mu pomáha pohon všetkých kolies, ktorý môžete prepínať ovládačom na palubnej doske. Rezanie zákrut zvláda ako profík, skvele drží stopu a nakláňanie mu je cudzie. K tomu je prispôsobený aj dobre vyladený podvozok stavaný na všetky povrchy. Manuálna šestupňová prevodovka má veľmi krátke dráhy radenia a rozbiehať sa na dvojke mi pripadalo úplne normálne. Jednotku sme najviac využili v teréne, ktorá akoby nahradila uzávierku diferenciálu. Vďaka upršanému počasiu sme mohli toto auto vyskúšat do sýtosti hlavne v teréne. Môj sused keď ho zbadal, okamžite zmenil výber nového auta. Padlo mu do oka ako nám nielen dizajnom, ale aj rozumnou cenou. Kto hľadá praktické, pohodlné, bezpečné auto do práce, na výlety či trošku sa v prírode vyblázniť, tak
Duster je tou správnou voľbou.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
DACIA DUSTER 1,2 TCe 4x4 Celebration | |
Zdvihový objem cm3 | 1197 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 92/125/5250 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 205/2000 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 177 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 11 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 7,1/6,0/6,4 |
Cena testovacej verzie | 16 789 € |