Súkromné osoby ponúkali v januári takmer polovicu z inzerovaných jazdeniek
05.02.2018 13:00
Jazdenky, ktoré inzerovali predávajúci v minulom mesiaci na Slovensku boli až z 37 % dovozové a takmer polovicu zo všetkých 54 000 vozidiel ponúkali súkromné osoby. Najviac áut z dovozu predávajúci ponúkali v Trenčianskom kraji. Tieto výsledky vyplynuli z pravidelnej analýzy spoločnosti AAA AUTO, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a robí jeho hodnotenie.
V porovnaní s decembrom 2017 v minulom mesiaci vzrástol počet vozidiel inzerovaných súkromnými osobami, tvorili takmer polovicu z ponuky jazdeniek. Najviac ich bolo v Prešovskom kraji a naopak najmenej v Trenčianskom kraji. Individuálni predajcovia ponúkali oproti podnikateľom alebo spoločnostiam staršie automobily, ktoré mali viac najazdených kilometrov.
Súkromníci inzerovali najčastejšie1 autá vo veku 10,8 rokov a s nájazdom 191 884 km. Naopak automobily ponúkané podnikateľmi alebo spoločnosťami boli o 4,6 rokov mladšie a mali o 54 000 menej najazdených kilometrov.
„Nárast predajov súkromnými osobami môže spôsobovať novela zákona, ktorá platí od začiatku roka 2016. Tá zaviedla trestnosť stáčania odometrov s tým, že z tohto opatrenia boli vyňaté súkromné osoby. Mnohí podnikatelia sa postupne naučili tento zákon obchádzať prostredníctvom predaja súkromníkmi či s pomocou komisionálneho predaja. Tento pomer môže byť v skutočnosti ešte vyšší, pretože automobily v komisiách často inzerujú predajcovia na seba, no zmluva sa uzatvára s majiteľom, súkromnou osobou,“ komentuje situáciu na trhu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová. „Za pozitívne považujem to, že v minulom mesiaci nestúpol počet ponúkaných automobilov z dovozu. Držal sa na 36,6 % a je tak nižší ako v Českej republike (38,1 %) či v Poľsku, kde autá z dovozu tvorili až 60 % z ponuky,“ dopĺňa.
Minulomesačná ponuka jazdeniek nepriala fanúšikom vozidiel na alternatívny pohon. Tieto autá tvorili iba 3 % z inzerovaných jazdených áut. Naopak dominovali vozidlá s dieselovým pohonom (70 %), ktorých najčastejší vek bol 7,7 roka a mali najazdených 172 263 km. Tzv. benzíňákov bolo iba 27 %, avšak mali výrazne vyšší vek 9,2 roka v a nižší nájazd 118 314 km. „Benzínové automobily si kupujú zväčšia jednotlivci, ktorí s nimi nenajazdia toľko kilometrov a používajú ich dlhšie, kým dieselové pohony volia najčastejšie firmy alebo jednotlivci, ktorí vedia, že jazdia veľa a zbavujú sa ich skôr a s vyšším nájazdom,“ vysvetľuje Karolína Topolová.
TOP 10 najinzerovanejších jazdeniek v januári
-
1.
Škoda Octavia
2.
Volkswagen Passat
3.
Volkswagen Golf
4.
Škoda Fabia
5.
Audi A4
6.
BMW 3
7.
Škoda Superb
8.
BMW 5
9.
Audi A6
10.
Ford Focus
Najponúkanejšou jazdenkou v januári bol už tradičný víťaz tohto rebríčka – Škoda Octavia. Druhý bol Volkswagen Passat, tretí Golf. Škody Octavie mali najčastejšie 9,3 roka a 198 000 kilometrový nájazd. Rovnaký vek mali aj Passaty, nájazd mali o 8 000 km vyšší.
Najviac jazdeniek už tradične ponúkali predajcovi v Trenčianskom kraji (11 726). Inzerované autá boli aj najmladšie (3,4 roka) a mali najnižší počet najazdených kilometrov (78 250 km). Ich kvalite samozrejme zodpovedala aj najčastejšie inzerovaná cena, ktorá bola najvyššia. Naopak najmenej jazdeniek inzerovali predajcovia v Trnavskom kraji, len 4 973. Najčastejší nájazd bol 172 003 km a vek 9,7 roka.
1 AAA AUTO, ktoré kontinuálne už niekoľko rokov monitoruje trh s jazdenkami, prešlo na nový spôsob spracovania dát. Miesto priemerných hodnôt zohľadňuje tzv. medián (najčastejšie vyskytovanú hodnotu), ktorý má vyššiu vypovedaciu hodnotu a ešte presnejšie charakterizuje trh s jazdenkami.