SUV EQS: nová definícia luxusu vozidla SUV

11.05.2022 10:47

Luxusným sedanom EQS a športovým biznis sedanom pre podnikateľov EQE vstúpila značka Mercedes-Benz do novej, plnoelektrickej éry aj vo vyššom trhovom segmente. Čoskoro bude v podobe SUV EQS nasledovať tretí modelový rad s touto architektúrou, ktorá bola vyvinutá pre elektrické vozidlá. SUV v avantgardnom a zároveň luxusnom interiéri ponúka veľký priestor, komfort a konektivitu až pre siedmich cestujúcich. Vďaka výkonným elektromotorom, náhonu na všetky kolesá 4MATIC s rýchlymi reakciami a inteligentnému terénnemu jazdnému programu jazdí SUV EQS suverénne aj v ľahkom teréne.

 

Nové SUV EQS má rovnaký rázvor ako EQS sedan (3 210 milimetrov), je však o viac ako 20 centimetrov vyššie. Podrobné rozmery: 5 125/1 959/1 718 milimetrov (dĺžka/šírka[1, 2]/výška[3]). Z týchto veľkorysých rozmerov SUV a výhod účelového dizajnu prispôsobeného elektrickej platforme profitujú rozmery interiéru. Druhý rad sedadiel je možné sériovo elektricky posúvať. V batožinovom priestore je dostatok miesta až pre štyri golfové vaky. Na želanie je k dispozícii tretí rad sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami, ako aj rozsiahla komfortná výbava pre všetkých cestujúcich.

Medzi sériovými automobilmi je EQS sedan aktuálnym majstrom sveta v oblasti aerodynamiky[4]. Jeho účelový dizajn s hladkým spodkom a vo väčšine prípadov zatvorenou žalúziou chladiča bol vhodným východiskom pre aerodynamické opatrenia na SUV EQS. Optimalizácia aerodynamických prvkov typických pre SUV priniesla doteraz jedinečnú kombináciu ponuky priestoru a aerodynamickej efektívnosti.

Všetky modely SUV EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. V prípade modelov 4MATIC sa funkcia Torque Shift postará o inteligentné, plynulé rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný elektrický stroj, a tým aj o použitie toho najefektívnejšieho elektrického hnacieho ústrojenstva. Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonov konštanta.

Sedan EQS bol prvým modelovým radom od značky Mercedes-Benz, pri ktorom bolo možné aktivovať úplne nové funkcie vozidla vo viacerých oblastiach prostredníctvom aktualizácií vzduchom. V prípade EQS SUV je táto ponuka výrazne rozšírená. Vďaka tomu je možné pre toto vozidlo dodatočne aktivovať aj asistenta pre manévrovanie s prívesom alebo rozšírenú realitu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) pre navigáciu.

S EQS SUV robí značka Mercedes-Benz veľký krok smerom k mobilite bez emisií a ešte viac sa približuje k splneniu plánu Ambícia 2039. Model bude v plnej miere vyrábaný CO2 neutrálnym spôsobom. EQS SUV prináša reálne riešenia pre mobilitu bez emisií, inteligentné šetrenie zdrojov a zodpovedné obehové hospodárstvo na cestách.

Podvozok nového SUV EQS má nápravu so štyrmi ramenami vpredu a nápravu s priestorovým zavesením kolies vzadu. Štandardom je vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Výšku vozidla je možné zvýšiť o niekoľko centimetrov. Okrem jazdných programov DYNAMIC SELECT ECO, KOMFORT, ŠPORT a INDIVIDUÁLNY sú verzie 4MATIC vybavené ďalším programom TERÉN pre jazdy mimo spevnených cestných komunikácií. Sériovo je vozidlo vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa. Táto technológia zabezpečuje dobrú manévrovateľnosť v meste a agilnosť mimo mesta. 

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné modely značky Mercedes-Benz, aj SUV EQS je preto vybavené pevnou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými záchytnými systémami. Ako prvý model od značky Mercedes-Benz dokáže európska verzia SUV EQS rozpoznať, či sú zadné sedadlá skutočne obsadené. Ak cestujúci na zadnom sedadle nie je pripútaný, bude vodič o tom cielene informovaný. V prípade značky Mercedes-Benz je novinkou aj takzvané upozornenie na prítomnosť osôb. Tento systém dokáže upozorniť na deti ponechané v zadnej časti vozidla. Vo vozidlách pre Európu, Austráliu a Nový Zéland je toto upozornenie súčasťou sériovej výbavy.

Mercedes me Charge[5] je jednou z najväčších nabíjacích sietí na svete: aktuálne disponuje viac ako 700 000 nabíjacími miestami s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom, z toho viac ako 300 000 nabíjacích miest sa nachádza v Európe. Od roku 2021 Mercedes-Benz zabezpečuje dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou, keď zákazníci v Európe nabíjajú prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Vysokohodnotné potvrdenia o pôvode zabezpečujú, že sa do siete dostane toľko zelenej energie z obnoviteľných zdrojov, koľko sa odoberie prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Pomocou funkcie Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať je možné pohodlne nabiť SUV EQS na verejných nabíjacích stojanoch, ktoré podporujú funkciu Pripojiť a nabíjať.

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Patrí sem vizualizácia v infotainmente MBUX, ktorá informuje o tom, či je nabitie akumulátora dostatočné na návrat do východiskového bodu bez nabíjania. Pri výpočte trasy sa uprednostňujú manuálne pridané nabíjacie stanice na trase. Navrhnuté nabíjacie stanice je možné vylúčiť. Vypočítajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie.

Značka Mercedes-Benz sa funkciou ENERGIZING AIR CONTROL plus pri SUV EQS komplexne venuje téme kvality vzduchu. Systém je postavený na pilieroch, ktorými sú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu.

Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie ponúknuté celkom hore v zornom poli podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.

Zaujímavosťou v interiéri je hyperobrazovka MBUX (mimoriadna výbava), ktorá sa elegantne rozprestiera takmer od jedného stĺpika A k druhému. Tri obrazovky sú umiestnené pod spoločným krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. S displejom s technikou OLED s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe a čoraz častejšie aj v iných krajinách si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, tento displej automaticky stlmí dynamické obsahy.

 

Ozvučovací systém Dolby Atmos® posúva zážitok z prehrávania zvuku v SUV EQS na novú úroveň. Jednotlivé inštrumenty alebo hlasy štúdiovej kompozície je možné umiestniť v priestore počúvania. To umožňuje nový druh animácie zvuku: kým bežné stereosystémy spravidla disponujú dynamikou orientovanou naľavo a napravo, Dolby Atmos® dokáže využiť celý priestor a vytvoriť 360-stupňový zážitok.

Pôžitok z jazdy s vysokým dojazdom 

S dojazdom až 660 kilometrov (podľa WLTP)[13] a výkonom až 400 kW spĺňa SUV EQS nároky na vozidlo SUV vyššej triedy aj pokiaľ ide o pohon. Všetky vozidlá EQS SUV sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. V prípade modelov 4MATIC sa funkcia Torque Shift postará o inteligentné, plynulé rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný elektrický stroj.

Modulárna koncepcia pohonu umožňuje veľké spektrum maximálnych celkových hnacích výkonov od 265 do 400 kW. V závislosti od výbavy a konfigurácie vozidla je možné dosiahnuť dojazdy až 660 kilometrovn[1] podľa WLTP.

Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). V prípade elektromotorov PSM je rotor motora na striedavý prúd vybavený permanentnými magnetmi a nemusí byť zásobovaný elektrickým prúdom. Magnety, a teda aj rotor, sledujú obvodové pole striedavého prúdu vo vinutiach statora. Výrobca automobilov Mercedes-Benz pri SUV EQS používa vinutie, ktoré zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole. Motor je synchrónny, pretože rotor sa otáča s frekvenciou magnetického poľa statora. Frekvencia sa v meničoch výkonovej elektroniky prispôsobuje rýchlostným požiadavkám vodiča. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonová konštanta. Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu: má dve vinutia, každé z vinutí má tri fázy.

Chladenie: premyslená koncepcia regulácie teploty pre vysokú zaťažiteľnosť

Nemenný vysoký výkon a viacnásobné zrýchlenia bez poklesu výkonu sú charakteristickými znakmi filozofie pohonu SUV EQS. Patrí sem aj premyslená koncepcia regulácie teploty s niekoľkými osobitnými vlastnosťami. Takzvané rotorové chladenie v hriadeli rotora ochladzuje rotor zvnútra. K ďalším chladiacim prvkom v okruhu chladenia patria rebrá na statore, ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore a výmenník tepla pracujúci s prevodovým olejom. Tento výmenník dodatočne zvyšuje efektívnosť počas jazdy za studena, pretože na začiatku jazdy prispieva k ohrievaniu prevodového oleja, a tým znižuje trenie v prevodovke.

Inteligentná rekuperácia: jazdenie s použitím jedného pedála až do úplného zastavenia

SUV EQS ponúka viacero variantov spätného získavania energie prostredníctvom rekuperácie. Vodič môže manuálne pomocou radiacich páčok za volantom zvoliť spomalenie v troch stupňoch D+ (kĺzanie), D (štandardná rekuperácia), D- (zosilnená rekuperácia).

K týmto stupňom sa ešte pridáva stupeň DAuto: asistent ECO prostredníctvom stupňa rekuperácie DAuto ponúka rekuperáciu, ktorá je prispôsobená situácii – vozidlo sa bude kĺzať alebo bude spomaľovať tak, aby sa v konečnom dôsledku dosiahol čo najefektívnejší a najkomfortnejší spôsob jazdenia. Vodičovi sa okrem toho na združenom prístroji, prípadne aj na projekčnom displeji zobrazí informácia o tom, kedy je so zreteľom na blížiacu sa udalosť rozumné odtiahnuť nohu z akceleračného pedála. Ak sa vodič riadi zobrazeným pokynom, vozidlo sa následne s čo najefektívnejšou rekuperáciou spomalí až do úplného zastavenia, napríklad keď pred vozidlom ide iné vozidlo. Vodič na to teda nemusí použiť brzdový pedál – je to jazdenie čisto s použitím jedného pedála. Pritom je možné dosiahnuť spomalenie až 5 m/s2, z toho 3 m/s2 prostredníctvom rekuperácie.

 

 

Modely 4MATIC: plynulé rozdeľovanie hnacích momentov

Funkcia Torque Shift zabezpečuje plynulé rozdelenie krútiaceho momentu medzi oba elektrické stroje variantov 4MATIC. Toto rozdelenie krútiaceho momentu je pritom prispôsobené momentálnym potrebám a má optimalizovaný stupeň účinnosti. Rozdelenie krútiaceho momentu sa reguluje podľa požiadavky:

Energetická účinnosť: pri konštantnej jazde sa optimalizačným procesom určí najefektívnejšie rozdelenie momentu na všetky kolesá. Vo výpočte je zahrnutá aj skutočnosť, že synchrónny stroj s permanentnými magnetmi sa za určitých podmienok dokáže úplne odpojiť, čím sa znižuje základné zaťaženie.

Rekuperačný výkon: čo najefektívnejšie rekuperačné spomalenie bez preťažovania priľnavosti kolies a ohrozenia jazdnej stability spôsobuje prispôsobené rozdelenie krútiaceho momentu. Rekuperačný výkon verzií s náhonom na všetky kolesá predstavuje až 290 kW[14]. Intenzívna rekuperácia energie zvyšuje dojazd.

Trakcia/zrýchlenie: prevádzková stratégia aj v tomto prípade ideálne rozdeľuje hnacie momenty na obe nápravy. Pri športovom spôsobe jazdenia v zákrutách prevádzková stratégia umožňuje stabilné a neutrálne jazdné vlastnosti.

Sneh a ľad: na zabezpečenie čo najvyššej trakcie a jazdnej stability aj na snehu a ľade prevádzková stratégia rozpoznáva pretáčajúce sa kolesá a na základe toho prispôsobí rozdelenie krútiaceho momentu. Oba stroje sa ovládajú nezávisle od seba. Preto možno aj pri strate trakcie na niektorej náprave zabezpečiť krútiaci moment na druhej náprave.

Terén: v terénnom jazdnom programe je rozdelenie krútiaceho momentu na všetky kolesá optimalizované pre nespevnené cesty, stúpania a terén.

 

Rozsiahle testovanie: špeciálne skúšobné stolice Mercedes-Benz

Na ceste k sériovej výrobe absolvovalo SUV EQS množstvo skúšobných kilometrov, okrem iného aj v skúšobnom a technologickom centre v Immendingene. Systematická validácia kompletného vozidla slúži na zabezpečenie vysokých kvalitatívnych štandardov a je súčasťou rozsiahlych opatrení v rámci vývojového procesu každého jedného konštrukčného radu Mercedes-Benz. Boli uskutočnené okrem iného náročné zimné testy v Škandinávii, testy podvozku a hnacieho ústrojenstva v skúšobných areáloch, na verejných cestách a na vysokorýchlostnej testovacej dráhe v Narde či integrované tepelné testy kompletného vozidla v južnej Európe a Južnej Afrike. SUV EQS absolvovalo testovacie jazdy aj v Číne, Japonsku, Dubaji a USA.

Prešlo pritom rovnako náročným programom skúšok ako každé jedno vozidlo, ktoré sa pýši hviezdou. Okrem toho bolo podrobené ešte ďalším testom určeným špeciálne pre elektromobily, ktoré pokrývajú dôležité body vývoja ako dojazd, nabíjanie a efektívnosť. Samozrejme, osobitná pozornosť bola venovaná elektrickému pohonu a akumulátoru.

To všetko doplnilo niekoľko miliónov testovacích kilometrov na celkovo viac ako dvoch tuctoch skúšobných stolíc v Stuttgarte, Untertürkheime a vo vývojárskej prevádzke v Naberne. Skúšky prebiehajú na skúšobných stoliciach, ktoré sú určené výlučne pre elektrické hnacie ústrojenstvá a pri ktorých elektrický prúd pochádza zo špeciálneho zdroja jednosmerného prúdu, takzvaného simulovaného akumulátora, a na skúšobných stoliciach systému eDrive: tu je do testovania zahrnutý aj akumulátor a všetky nabíjacie komponenty vozidla. V porovnaní so spaľovacím motorom bol profil trasy/skúšobnej stolice upravený, napríklad tak, aby sa zohľadnilo momentové zaťaženie prevodovky v oboch smeroch – je to špeciálny pokles záťaže, ktorý je určený vysokým rekuperačným výkonom. K týmto testom sa ešte pridáva špeciálne testovanie výkonovej elektroniky za horúca/za studena.

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode