Suzuki predstavilo prvý vlastný diesel, má však len dva valce
10.06.2015 19:31
Autorsky vyvinutý diesel plánuje Suzuki použiť zatiaľ len v Indii. No ktovie. Downsizing možno privedie tento avantgardný naftový dvojvalec aj do Európy.
Dvojvalec pod kapotou osobného auta? Nie je na tom nič objavné. Fiat svojím TwinAirom v malej päťstovke alebo Lancii Ypsilon ukázal už pred pár rokmi, že sa to dá. Lenže dvojvalec spaľujúci naftu je skutočným unikátom. Suzuki sa ale preň rozhodlo z celkom logických dôvodov. Použije ho na miliardovom indickom trhu, kde má značka pomerne silnú pozíciu a kde vláda dotuje nákup naftových áut. Zatiaľ bude teda dostupný len v tomto regióne.
Objaví sa pod kapotou tamojšieho modelu Maruti Suzuki Celerio, čo je indická verzia najmenšieho modelu Suzuki, ktorá nedávno vystriedala modely Splash a staré Alto. Mimochodom, aj v Európe. Zaujímavé je, že tento diesel vyvinula automobilka vlastnými silami. Doteraz totiž Suzuki nakupovalo dieselové motory od Renaultu alebo Fiatu. Napokon, taliansky diesel má aj nová Vitara.
Nejde o žiadneho trhača asfaltu. Dvojvalcový „trpaslík“ s malým turbodúchadlom a kódovým označením E08A má objem len 0,8 litra a výkon 48 koní, teda približne 35 kW, ktoré ponúka pri 3 500 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 125 Nm pri 2 000 otáčkach. Malému Celeriu má zabezpečiť najmä extrémne nízku spotrebu. Suzuki tvrdí, že pôjde o vôbec najhospodárnejší model na indickom trhu. Na 100 km by si malo totiž Celerio Diesel vypýtať len 3,7 litra nafty.
Podľa Suzuki sa motor vďaka upravenému zotrvačníku má úspešne vyrovnávať s typickými vibráciami dvojvalcov a je tiež veľmi ľahký, keďže blok valcov aj turbodúchadlo sú vyrobené z hliníkovej zliatiny. Dieselové Celerio môže navyše počítať s lepšou zvukovou izoláciou motorového priestoru. Cenu tohto auta by sme s radosťou prijali aj v Európe. V Indii totiž stojí vďaka dotáciám len 465 393 rupií, čo je necelých 6 400 eur. Ak nepočítame Tata Nano Diesel, ide pravdepodobne o najlacnejšie osobné auto s dieselovým motorom.