THOMAS RAMSEY Z HONDY ODHAĽUJE KONCEPT DOKONALEJ REGULÁCIE PRÚDENIA VZDUCHU V MODELI NSX

31.05.2016 12:33

Thomas Ramsey, odborník na aerodynamiku spoločnosti Honda, predstavuje koncept dokonalej regulácie prúdenia vzduchu v modeli NSX.
Konštruktéri spoločnosti Honda, využitím výpočtovej dynamiky tekutín a aerodynamických tunelov v USA a Japonsku, vytvorili maximálny aerodynamický prítlak a minimalizovali odpor vzduchu.
Tento koncept zaisťuje vysoko efektívnu tepelnú reguláciu pre viacero zdrojov tepla


Nová Honda NSX bola vytvorená presne v duchu svojho názvu „New Sports eXperience“ (Nový športový zážitok), s cieľom priniesť takýto športový zážitok do segmentu superáut, a zároveň spochybniť status quo rovnako, ako sa to dôkladne podarilo prvej generácii jej modelov pred vyše štvrťstoročím. Jedným zo základných konceptov využitých pri vývoji tohto vozidla bola tzv. dokonalá regulácia prúdenia vzduchu na dosiahnutie väčšieho aerodynamického prítlaku, minimalizáciu odporu a zlepšenie priľnavosti, stability a rovnováhy.

Postrehy od Thomasa Ramseyho, vedúceho inžiniera projektu NSX pre aerodynamiku a chladenie

„V prípade dizajnu novej Hondy NSX v mnohých ohľadoch doslova platí, že forma sa prispôsobila funkcii. Preto bola práca aerodynamika na tomto vozidle veľmi zaujímavá,“ hovorí Thomas Ramsey, vedúci inžinier projektu pre aerodynamiku a chladenie nového superauta od Hondy.

„Aby sa podarilo naplniť ambiciózne výkonnostné ciele a zároveň vytvoriť moderný vonkajší dizajn a dramatický štýl, konštruktéri spoločnosti Honda museli od základu zmeniť konštrukciu exteriéru tohto moderného superauta,“ pokračuje Ramsey. „Táto nová stratégia tzv. dokonalej regulácie prúdenia vzduchu podporuje chladenie komponentov a aerodynamické vlastnosti a zároveň prispieva k ešte dynamickejšiemu štýlu.“

Aby Ramsey so svojím tímom dosiahli maximálny aerodynamický prítlak a efektívne chladenie, pokúsili sa naplno využiť prúdenie vzduchu v okolí nového NSX aj cezeň. Pomocou simulácií výpočtovej dynamiky tekutín (CFD) a testovania modelov v 40 % mierke v modernom aerodynamickom tuneli spoločnosti Honda v štáte Ohio sa vývojovému tímu podarilo optimalizovať zložité tvary karosérie. Povrchové plochy, mriežky a výfukové otvory sú tvarované a rozvrhnuté tak, aby zmenšovali aerodynamický odpor, vytvárali aerodynamický prítlak, maximalizovali chladenie a účinne odvádzali nežiaduce teplo. Analýza bola následne overená v plnej mierke v aerodynamickom tuneli spoločnosti Honda s pohyblivým pásom v japonskom Točigi.

Vyváženie aerodynamického prítlaku pre optimálnu výkonnosť

Rovnováha aerodynamického prítlaku v pozdĺžnom smere vytvorená vonkajším dizajnom NSX bola starostlivo vyladená. V rámci dôkladné programu výskumu a vývoja sa zistilo, že optimálna distribúcia aerodynamického prítlaku na vysokovýkonnú aj každodennú jazdu sa dosiahne, keď bude prítlak vzadu približne trikrát väčší ako vpredu.

Zadný difuzér spolu so zadným spojlerom a drážkami zadných svetiel vytvárajú výrazný prítlak a účinne pohlcujú odpor vytváraný úplavom vznikajúcim za vozidlom. NSX tak dosahuje vysoký prítlak bez potreby aktívnej aerodynamickej karosérie alebo iných zariadení.

Prúdenie vzduchu cez prednú časť vozidla prebieha starostlivo optimalizovanými dráhami, ktoré zohľadňujú celkové prúdenie vzduchu, maximálny prítlak a nízky koeficient odporu. Tento vzduch sa potom pri výstupe premyslene využíva na dosiahnutie vopred určenej dráhy prúdenia a nasáva sa do stredovo umiestneného motora.

Prieduchy umiestnené tak, aby znižovali turbulencie a aerodynamické straty v okolí predných kolies spolu s prieduchmi na predných blatníkoch stabilizujú prúdenie vzduchu po bokoch vozidla. Tieto prieduchy spolu s nadnášaným dizajnom zadného stĺpika zabezpečujú prúdenie vzduchu do charakteristických bočných nasávacích otvorov a vedú vzduch do nasávania motora, motorového priestoru a medzichladičov turba. Bočné nasávacie otvory taktiež usmerňujú prúd vzduchu ponad zadnú časť karosérie, čím zvyšujú aerodynamický prítlak.

Tepelná regulácia

V rámci spomínaného prístupu dokonalej regulácie prúdenia vzduchu vonkajší dizajn NSX zabezpečuje vysoko efektívnu tepelnú reguláciu, akú hybridná pohonná jednotka vozidla vyžaduje. Nachádza sa tu sedem rôznych hlavných zdrojov tepla – 3,5-litrový motor V6, dve turbodúchadlá, deväťstupňová dvojspojková prevodovka (DCT), rozdeľovacia jednotka výkonu a dva motory v dvojmotorovej jednotke. Aby bolo zaistené účinné chladenie všetkých týchto prvkov, vzduch je vedený cez 10 rôznych výmenníkov tepla.

Otvory v prednej časti vozidla zabezpečujú prívod chladiaceho vzduchu cez hlavné výmenníky tepla v prednej časti – predné chladiče motora, chladič dvojmotorovej jednotky, kondenzátor, chladič prevodovky a hybridná rozdeľovacia jednotka výkonu. Vzduch prúdiaci cez strechu a dolu zadným sklom sa zachytáva do chladiča spojky prevodovky a na ďalšie chladenie motorového priestoru.

Tento holistický prístup významne prispieva k superautu, ktoré verne reaguje na všetky podnety vodiča s neuveriteľnou presnosťou a nulovým oneskorením, pričom zároveň vodičovi maximálne uľahčuje prácu. Všetky tieto kvality spolu definujú novú športovú skúsenosť – Hondu NSX.
 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode