Úplne nový model BMW M5 Touring
15.08.2024 21:51
Koncepcia vozidla a pohonu nového modelu BMW M5 Touring spočíva na výnimočne komplexnom zážitku z jazdy na čele s neobmedzeným každodenným využitím a so schopnosťou jazdy na dlhé vzdialenosti, s podmanivým výkonom a možnosťou jazdiť v mestských oblastiach aj mimo nich len čisto na elektrický pohon. Prenos výkonu cez osemstupňovú prevodovku M Steptronic, systém pohonu všetkých kolies M xDrive, aktívny M diferenciál a M-špecifická technológia podvozku dostali presné naladenie podľa výkonnostných charakteristík systému pohonu M HYBRID. Nový model BMW M5 Touring zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a vo vysoko dynamických jazdných situáciách vyčarí úsmev na tvárach vďaka svojej vynikajúcej pružnosti a bezkonkurenčnej presnosti ovládania.
Nový model BMW M5 Touring oslávi svoju svetovú premiéru v polovici augusta 2024 na podujatí Monterey Car Week v Kalifornii v USA. Uvedenie na trh v novembri 2024 bude nasledovať po spustení výroby v závode BMW Group v Dingolfingu. Najdôležitejšie trhy pre nový model BMW M5 Touring predstavujú Nemecko a USA, po nich nasledujú Veľká Británia, Kanada a Švajčiarsko.
Vonkajší dizajn: atletické tvary, nezameniteľné proporcie karosérie typu Touring
So sviežou interpretáciou charakteristického M dizajnu pre vysoko výkonné vozidlá vyjadruje nový model BMW M5 Touring svoj charakter inšpirovaný pretekárskymi automobilmi. Mimoriadne vysoký podiel povrchov lakovaných vo farbe karosérie a čierna povrchová úprava strechy vytvárajú puristický vzhľad, ktorý ladí s nezameniteľnými proporciami modelu Touring. Špecifický dizajn bočnej časti zahŕňa výrazne rozšírené blatníky kolies. Spája sa so svalnatými ramenami a s dlhou líniou strechy, aby podčiarkol atletický vzhľad nového modelu BMW M5 Touring a zároveň ho výrazne ho odlišuje od nového štandardného modelu BMW radu 5 Touring. S dĺžkou 5 096 milimetrov a šírkou 1 970 milimetrov je vysoko výkonný model o 36 milimetrov dlhší ako štandardný model BMW radu 5 Touring a zároveň je aj o 70 milimetrov širší. Na výšku meria 1 516 milimetrov, čo znamená, že ho takmer presne kopíruje. Nový model BMW M5 Touring je o 75 milimetrov širší v oblasti predných blatníkov ako štandardná verzia BMW radu 5 Touring, vzadu pridáva 48 milimetrov.
Plasticky stvárnenú prednú časť tvarujú veľké otvory na prívod vzduchu a novo navrhnuté BMW M ľadvinky masky chladiča, ktorá štandardne dopĺňa obrysové osvetlenie BMW Iconic Glow, ako aj adaptívne LED svetlomety. Tie zahŕňajú funkciu prisvecovania do zákrut a maticové diaľkové svetlomety s neoslňujúcim asistentom diaľkových svetiel BMW Selective Beam Na opačnom konci zvýrazňujú šírku vozidla a mohutnú postavu nového modelu BMW M5 Touring štíhle zadné svetlá zasahujúce do bokov, vertikálne reflektory umiestnené na vonkajších okrajoch zadnej časti a dvojdielny delený difúzor s dvomi pármi M čiernych chrómovaných koncoviek výfuku vľavo a vpravo.
Systém pohonu M HYBRID kombinuje vysokootáčkový spaľovací motor V8 a výkonný elektromotor
Systém pohonu M HYBRID v novom modeli BMW M5 Touring spája 4,4-litrový benzínový motor V8 a elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Okrem najnovšej verzie technológie M TwinPower Turbo ťaží spaľovací motor aj z priečneho výfukového potrubia, vstrekovania paliva pod vysokým tlakom 350 bar a z optimalizovaného odlučovania oleja. Variabilné časovanie vačkového hriadeľa Double-VANOS využíva vylepšenú verziu technológie plne variabilného časovania ventilov VALVETRONIC, ktorá sa teraz dodáva s prepínateľnými vahadlami na strane výfuku, čo umožňuje prerušenie výmeny plynov. Vyvinie maximálny výkon 430 kW (585 k) medzi 5 600 až 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 750 Nm v mimoriadne širokom pásme od 1 800 až do 5 400 ot./min. Obmedzovač zasiahne v momente, keď spaľovací motor dosiahne hranicu 7 200 ot./min.
Elektromotor najnovšej, piatej generácie technológie BMW eDrive, produkuje maximálny výkon 145 kW (197 k). Jeho nominálny krútiaci moment 280 Nm sa pomocou predradenia patentovaného automobilkou BMW zvyšuje na efektívny krútiaci moment 450 Nm dostupný na vstupe do prevodovky. Spaľovací a elektrický motor spolu generujú maximálny výkon 535 kW (727 k) a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Sila generovaná elektromotorom dostupná hneď od rozbehu a inteligentne riadená súhra medzi spaľovacím a elektrickým motorom zaisťujú reakcie bez oneskorenia a lineárny nárast výkonu do horných oblastí zaťaženia a otáčok. BMW M5 Touring šprintuje z pokoja na 100 km/h za 3,6 sekundy a rýchlosť 200 km/h dosiahne za 11,1 sekundy. Maximálny systémový krútiaci moment 1 000 Nm pohonu M HYBRID poskytuje vynikajúcu pružnosť, ktorá sa prejavuje zrýchľovaním z 80 na 120 km/h na piatom prevodovom stupni za 3,1 sekundy. Maximálna rýchlosť štandardne dosahuje hodnotu 250 km/h. Po výbere voliteľného balíka M Driver's Package môže narásť na 305 km/h.
Pohon všetkých kolies M xDrive, podobne ako elektronicky riadený aktívny M diferenciál na zadnej náprave, dostal špeciálne naladenie na výkonové charakteristiky pohonného systému M HYBRID. Okrem predvoleného nastavenia 4WD môžu vodiči použiť aj menu M Setup na výber režimu 4WD Sport. V tomto prípade posiela systém M xDrive viac výkonu na zadné kolesá. A výber režimu 2WD s vypnutým systémom DSC (Dynamic Stability Control) otvára dvere skúseným vodičom, aby si užili ničím nerušený a nefalšovaný zážitok z výkonu.
M-špecifická technológia podvozku poskytuje presvedčivú dynamiku
Nový model BMW M5 Touring zvyšuje latku vo svojom segmente výnimočnými dynamickými jazdnými vlastnosťami. Popri pohonnom systéme, dlhom rázvore a širokých rozchodoch kolies vpredu aj vzadu tu zohráva kľúčovú úlohu aj zvýšená tuhosť karosérie a rozloženie hmotnosti v takmer dokonalom pomere 50 : 50. Okrem vzpier medzi horným uložením tlmičov, karosériou a prednou časťou a ďalších spevňujúcich prvkov v konštrukcii prednej časti, obsahuje zadná časť vzpery pod podlahou špecifické pre daný model, vrátane priečnika, spevňujúcej platne a ďalších vystužujúcich prvkov v batožinovom priestore.
Sofistikovaná technológia podvozku nového modelu BMW M5 Touring zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu s kinematikou a elastokinematikou špeciálne upravenou pre daný model. Štandardná výbava zahŕňa aj adaptívne M odpruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a integrálne aktívne riadenie Integral Active Steering, ktoré umožňuje natáčanie zadných kolies v rozsahu 1,5 stupňa. M-špecifické naladenie, individuálne voliteľné nastavenia a možnosť individuálneho nastavenia tlmičov na každom kolese zvlášť optimalizujú spojenie karosérie s vozovkou a maximalizujú rozloženie schopností vozidla medzi dynamickú potenciu a komfort jazdy. Trakcia, obratnosť a smerová stabilita profitujú z obmedzenia preklzu kolies v blízkosti akčného člena a zo sieťového prepojenia všetkých riadiacich systémov v rámci integrovaného nastavenia riadenia priečnej dynamiky.
Široká ponuka asistenčných systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie
Nový model BMW M5 Touring sa štandardne dodáva s množstvom asistenčných systémov vodiča, ktorých funkčnosť následne vylepšuje integrovaný brzdový systém a sieťovo prepojené ovládanie priečnej dynamiky. Štandardná výbava zahŕňa varovanie pred kolíziou prednou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu Lane Departure Warning vrátane návratu do jazdného pruhu s asistenciou riadenia, asistenta vyhýbania sa Evasion Assistant, asistenta pozornosti Attentiveness Assistant a systém informujúci o obmedzení rýchlosti Speed Limit Info.
Konfigurovateľný zážitok z jazdy pre každodenné jazdenie aj okruhy
M špecifický ovládací panel na stredovej konzole ponúka ďalšie možnosti prispôsobenia zážitku z jazdy. Napríklad tlačidlo Setup umožňuje priamy prístup k nastaveniam systému pohonu, funkcie ovládania softvéru radenia automatickej prevodovky Drivelogic, podvozku, riadenia, brzdového systému, pohonu všetkých kolies M xDrive a intenzity rekuperácie brzdnej energie. Vodiči môžu pomocou tlačidiel M na volante vyvolať dve vopred nastavené konfigurácie vozidla.
Režim M Dynamic na úpravu kontroly stability možno aktivovať aj stlačením tlačidla. Stabilizačný systém DSC sa dá aj úplne vypnúť. Vodiči môžu pomocou tlačidla M Mode upraviť konfiguráciu displejov a asistenčných systémov vodiča. V režime SPORT sa zásahy asistenčných systémov a obsah zobrazovaný na informačnom displeji a BMW Head-Up Display obmedzí len na základné funkcie potrebné pre športovú jazdu. Spolu so systémom M Drive Professional sa do vozidla dostane aj režim TRACK. Táto možnosť zahŕňa aj M Laptimer, ako aj funkciu Boost Control použiteľnú v momente, keď chce vodič privolať mimoriadne dynamickú extra dávku výkonu.
Tlačidlom M HYBRID možno podľa potreby nastaviť režim pohonného systému. Zatiaľ čo základné nastavenie Hybrid riadi súhru medzi elektrickým a spaľovacím motorom, elektrický režim poskytuje čisto elektrickú jazdu. Režim eControl umožňuje efektívnu rekuperáciu brzdnej energie, alebo udržiava nabitie batérie na konštantnej úrovni. Okrem toho sú v rámci systému M Drive Professional k dispozícii aj režimy Dynamic a Dynamic Plus, ktoré pripravia chladiaci systém a systém pohonu na udržanie výkonu na konštantne vysokej úrovni, alebo na vytváranie krátkych dávok maximálneho výkonu potrebných na okresných cestách, alebo počas jazdenia na pretekárskych okruhoch.
Progresívny kokpit športového vozidla so špecifickými M displejmi
Kokpit nového modelu BMW M5 Touring zameraný na vodiča vyžaruje autentickú auru pretekárskeho vozidla s novo navrhnutým M koženým volantom, M multifunkčnými sedadlami, M špecifickými údajmi na zakrivenom displeji BMW Curved Display pozostávajúcom z 12,3-palcovej obrazovky prístrojovej dosky a stredového dotykového displeja s uhlopriečkou 14,9 palca a so štandardne dodávaným BMW Head-Up displejom. K vytvoreniu exkluzívneho, prémiového prostredia na palube prispievajú kožené čalúnenie Merino, ovládacia lišta BMW Interaction Bar, štvorzónová automatická klimatizácia, M špecifické osvetlenie interiéru s uvítacou sekvenciou Welcome Animation a ozvučenie Bowers & Wilkins Surround Sound System s 18 reproduktormi a s výkonom 655 W. Medzi položky na zozname možností dodávaných na želanie patria vyhrievanie volantu, aktívne vetranie sedadiel a panoramatické sklenené strešné okno. Od jari 2025 budú môcť zákazníci dopriať svojim vozidlám aj dodatočný nádych luxusu v podobe koženého čalúnenia BMW Individual Metallic Merino.
Najnovšia verzia systému ovládania BMW iDrive, založená na operačnom systéme BMW Operating System 8.5, prešla úpravami priamo pre ovládanie funkcií vozidla pomocou dotykovej obrazovky a hlasových pokynov vyslovených prirodzenou rečou. Štandardná výbava zahŕňa aj BMW Live Cockpit Professional, ktorý sa dodáva spolu s navigačným systémom BMW Maps a s funkciou rozšírenej reality Augmented View. Anténny systém kompatibilný s mobilnou sieťou 5G zaisťuje optimálne pripojenie na používanie digitálnych služieb, ako sú streamovanie videa a hranie hier v aute. A integrácia smartfónu cez Apple CarPlay® a Android Auto™ predstavuje bezproblémový proces. Okrem toho ponúka nový model BMW M5 Touring aj možnosť používania Personal eSim a množstvo možností individuálnych úprav dostupných pomocou BMW ID a aplikácie My BMW.