V duchu dynamiky
10.05.2020 13:12
Ak sa spomínajú motorky v kategórii adventure, väčšina ľudí si predstaví terénne stroje, s ktorými budú brázdiť cesty, či už spevnené alebo nespevnené. BMW so svojím modelom S 1000 XR túto kategóriu posunul na športovú úroveň. Aj keď celkový vzhľad motorky pôsobí, že je vysoká a má dobrú prejazdnosť terénom, predsa len je obutá na cestných pneumatikách.
Po naštartovaní a prejdení pár metrov začalo byť jasné, že je určená viacmenej len na asfaltové cesty. Motor neobľubuje nízke otáčky, čo je cítíť aj pri jazde mestom. Akonáhle klesnú pod 4000 ot./min, motorkou začne trochu trhať a vtedy je najlepšie buď podradiť rýchlosť alebo pridať plyn. Avšak, keď miniete tabuľu, ktorá oznamuje koniec obce a naskytne sa možnosť svižnejšej jazdy, vtedy nastáva ten správny čas, si to poriadne užiť.
Dynamický podvozok vynikajúco tlmí nerovnosti a jeho tuhosť sa dá nastaviť v závislosti, aký režim si chcete nastaviť. Či už ide vodič sám alebo dvaja, systém vyhodnotí zaťaženie na kolesá a prispôsobí tuhosť tlmičov. Ako som už vyššie spomenul, motoru „prospievajú“ vyššie otáčky, pri prekročení hodnoty 8500 ot/min sa treba mať na pozore, začína sa prejavovať výkon naplno a môže vás prekvapiť jav, že predné koleso má tendenciu sa dvíhať do vzduchu. Vtedy príde veľmi vhod už sériovo namontovaný tlmič riadenia, ktorý utlmí prípadné vibrácie, ktoré by mohli viesť v horšom prípade aj k pádu. Jeho prítomnosť sme ocenili aj pri vyšších rýchlostiach po diaľnici, kedy sa, hlavne pri miernych náporoch vetra, dostavili znovu vibrácie, ale tentokrát boli spôsobené nižším sklonom predného plexiskla.
Nutné je podotknúť, že plexisklo sme ocenili, lebo pri jazdách okreskami...sa posúvalo vďaka rozrážaniu vetra, komfort znovu o úroveň vyššie. Šofér má k dispozícii informačný 6,5 palcový farebný TFT displej, kde môže vidieť všetky potrebné informácie. Okrem nastavení vozidla a základných informácii nás zaujala možnosť prepojenia motocykla so smartfónom. Stačilo si stiahnuť aplikáciu BMW Motorrad Connected, spárovať ju. Mali ste priamo v telefóne základné informácie o motorke, prehľad počasia, možnosť preniesť mapy a záznam jazdy. Navigácia je celkom prehľadná a dá sa na ňu rýchlo zvyknúť.
Ak sa zabudnete na cestách, nevadí, lebo adaptívne LED osvetlenie dostatočne osvetlilo cestu, dokonca sa prispôsobuje zákrutám a preto sa ani netreba báť „vyraziť proti noci“. Celkový posed je vyšší a aj keď je motorka z kategórie Sport adventure, vodič nie je moc naklonený dopredu, preto necíti tlak na ruky a po čase ani únavu. Aj keď sa zadné miesto na sedenie zdá byť menšie, je to naozaj len zdanie a spolujazdec sa odvezie rovnako pohodlne a môže si naplno užívať jazdu celý čas. Jedine, kedy vodič pocíti záťaž na ruky, je pri prudšom brzdení, kedy musí udržať aj váhu spolujazdca, ale zákony fyziky sa naozaj nedajú oklamať.
Záverom by som len dodal, že motorka je určená skôr pre cestovateľov na dlhšie cesty, ktoré sa budú niesť v duchu dynamiky.
BMW S 1000 XR - cena modelu | 17 303 eur |
Zdvihový objem cm3 | 999 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 121(165)/11000 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 114/9250 |
Maximálna rýchlosť v km/h |
210 km/h |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
6,2 |
Text: Martin Solár
Foto a video: Alena Chorvátová