Vesmírny estét
30.05.2015 18:59
Fitness tréner, výživový poradca a model Martin Šmahel si vyskúšal novú Hondu Civic 1,8 i-VTEC Sport a prezradil pikošky ako išlo jemu aj diviakovi o život...
Martin, robili ste modela od vysokej školy, máte ešte na to stále čas pri vašich trénerskych povinnostiach?
Už robím len to čo ma baví a zaujíma. Svoju robotu kvôli modelingu už neprerušujem. Teším sa z novej podnikateľskej aktivity a priestor budeme mať u Zory Czoborovej. Otvárame prvý slovenský snack bar na Slovensku práve u nej v Zora centre na Pasienkoch.
Prejdime na motoristickú nôtu a prezraď, či si si ako mladé ucho robil vodičák alebo to bolo o niečo neskôr?
Vodičák si vážim viac preto, lebo som si naňho po jednom lete zarobil sám. Mal som inštruktora, otca môjho spoluhráča z volejbaluktorý mal asi 200kg. Sedel na sedadle spolujazdca, bol vtipný, mal som ho rád. V devätnástke som začínal na Renaulte 21, kým som mu nezadrel motor. Popri tom som vždy jazdil na skútroch a malých motorkách a časom som si urobil vodičák na veľkú. Inštruktor ma nechal samého jazdiť, pretože hovoril, že to nemá rád, len v prípade, žeby som bol baba.
Máte veľa odjazdených kilometrov a pol dňa presedíte za volantom, to znamená, že ste sa dopravným nehodám nevyhli alebo predsa?
Jasné, že mám historky z dopravných nehôd, ktorých som bol účastníkom, ale ani v jednej som nebol iniciator či vinník. Prvá bola s motorkárom chlapíkom, ktorý testoval motorku, ktorú chcel kúpiť. Vyťal s ňou asi na stovku a v poslednej chvíli si ma všimol, že odbáčam vľavo na parkovisko. Napálil to do mňa. Boli zranenia na jeho strane, čo je nepríjemná vec, ale treba sa z toho poučiť. Mne sa nič nestalo. Ďaľšia kolízia bola, že menej skúsená žena do mňa na moste SNP nabúrala. A 8 áut bolo v sebe! Videl som, ako sa maľovala v spätnom zrkadle a nevšimla si, že sme pred ňou všetci zabrzdili. Bol som najviac stlačený ako harmonika, ale nič sa mi nestalo, len škoda na autách bola cca. 2,5 miliona korún. A vtipné sa stalo v Nitre, keď som nabúral do Daewoo Tico, ktorý sa mi dva metre predo mnou bez smerovky vrazil v jeho tridsiatke z pravého do lavého pruhu a za zeleným semafórom zabrzdil na nulu. Párik dôchodcov. Vodič vraj počul sirénu, ale žiadna nebola, čo mi dosvedčili aj moji svedkovia v aute. Vodič nemal ani zákonnú poistku...
To bolo všetko, keď ste boli vodičom v aute, ale mali ste nehodu aj na motorke?
Išiel som v obci na motorke a chalan mi vbehol so sluchatkami na ušiach do cesty. Vyhol som sa mu do jarku a skončil som s cestnými lišajami po tele. Jemu sa nič nestalo, ale keby som bol v aute, tak by to nedopadlo dobre, tak som rád, že to prežil. Očitý svedok k 16-ročnému chalanovi pristúpil a jednu mu vyťal. Zaslúžil si...
Stalo sa vám aj niečo také, že ste prehodnotili rebríček hodnôt?
Mierili na mňa zbraňou na prístavnom moste blízko Incheby. Išli sme autom s Mirkou a psíkmi. Vpravo bol kamión a predo mnou predbiehala škodovka. Za mnou sa zrazu objavilo blikajúce BMW, ale nedalo sa uhnúť. Po nejakom čase sa to uvoľnilo a ja som ho chcel pustiť, ale ako ma predbiehal, tak natočil do mňa volantom. Vytočil ma a ukázal som mu prostredník, čo už nikdy v živote neurobím! To čo nasledovalo, bolo ako z akčného filmu. Vyblokoval ma, zastavili sme na diaľnici, vystúpil z auta, stiahol som okno a už leteli facky. Akurát som stihol chytiť jeho päsť a stlmiť náraz do brady. Kričal, že ma zastrelí, išiel do auta a to už som vedel o čo ide a radšej som ušiel. Vtedy som si veľa vecí uvedomil.
Naučilo vás to niečo?
Ignorovať takýchto ľudí a neprovokovaťzbytočne, lebo nikdy neviete na koho natrafíte. Agresívni ľudia práve na to čakajú, aby mali zámienku a potom to nemusí dopadnúť dobre. Takýmto situáciam sa treba radšej vyhnúť. Dokonca som videl na vlastné oči ako vyblokovali vodičku na diaľnici a ona robila kotrmelce až do poľa. A nebolo to raz!
Je podľa vás etika jazdenia v zahraničí iná káva?
Určite na vyššej úrovni. Majú lepšie cesty a väčšina vodičov je tolerantnejšia ako u nás. Sú aj tam pretekári, sú slušnejší a berú väčší ohľad na ostatných. V Taliansku som bol prekvapený najprv tým, že doprava tam, bol jeden veľký chaos. Potom som pochopil, že to tak nie je, že je to organizovaný chaos, ktorý funguje. A veľmi dobre. Neohrozujú sa, ale vzájomne sa rešpektujú, či je to cyklista, auto alebo skúter. V kolóne nevytrubujú, sú pokojní.
Na prvé vaše auto si spomeniete, prípadne také, naktoré sa dá ťažko zabudnúť?
Prvé auto bol stokoňový Fiat Punto Sport a neskôr 180 koňová Fabia RS, ale tú mi zrušil diviak. Kúpil som si nové zimné pneumatiky, ktoré som prezul a išiel som do Metra a za Devínskou medzi VW som nabral zviera! Auto mi zrušil 150 kilový diviak, ešte sme ho aj s policajtami hladali a našli 70 metrov ďalej nehybného v húštine.
A terajšie autá s manželkou Mirkou?
Jazdím na Opli Vectra a druhé auto s Mirkou máme Ford C-max. Na ňom jazdí väčšinou Mirka s malou.
Ženy, muži – večná dilema, ktorí sú lepší vodiči?
Mám také skúsenosti, že to nezáleží od pohlavia. Môže byť, že viac vodičiek je opatrnejších ako sú muži, ale to je všetko. Ženy jazdia menej ofenzívne, snažia sa rešpektovať dopravné značenie. Chlapi sú viac športovci za volantom a jazdia trošku divokejšie. Vidím to na nehodách, že muži majú viac vážnejšie nehody a ženy menšie skôr z neopatrnosti.
Nová benzínová Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport vám pri testovaní celkom pristala. Aké máte z nej dojmy?
Zvonku taká vesmírna a s čiernymi diskami veľmi atraktívna. Facelift Civicom pristane, ale zachovávajú si to svoje čaro z budúcnosti alebo z inej galaxie. Vždy sa mi tento typ auta páčil a v dizajne so športovými prvkami môžu naďalej pokračovať a zvyšovať atraktivitu. Po nasadnutí do moderného a vysvieteného interiéru mi všetko prišlo také ako v kokpite lietadla. Prístrojové budíky sa so mnou zoznámili a intuitívne som pochopil, kde čo je. Na veľkom displeji ukazovalo audiostanice, ale aj navigačný systém, podľa toho, čo vodič potrebuje. Možno by som uvítal systém start-stop, čo iná rada Civicov má a nie štartovanie kľúčom. Vyhrievanie predných sedadiel a slušná výbava auta bola príjemná. Mám rád, keď mám sedenie tesnejšie, aby to dobre sedelo v zákrutách, opora zboku bola pevná. Režim eko a jazda v zelenej farbe oznamovala o úspore paliva, ale motor bol menej svižný. Akonáhle som tento režim vypol, tak farby zmodrali ako exteriér auta, ale bolo počuť zvukovú kulisu. Akcelerácia a dynamika benzínového motora bola na mieste. Na Hondách sa mi páčia pevné a športové podvozky a keď plynový pedál okamžite reaguje, tak jazda ma vtedy veľmi baví tak ako v tomto vesmírnom modeli.
Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka