VIAC DUSTER AKO KEDYKOĽVEK PREDTÝM
30.11.2023 10:28
-
Dacia predstavuje 3. generáciu modelu Duster, sága kultového bestselleru pokračuje
-
Nový Duster má robustnejší a asertívnejší dizajn
-
Nový Duster: veľký skok vďaka platforme CMF-B
-
Nový Duster ponúka lepšie terénne schopnosti vo verzii 4x4
-
Nový Duster: odolnejšie materiály a hybridne pohonné jednotky
-
Nový Duster: nové technológie pre bezpečnosť a komfort
-
Všetko je nové, okrem toho podstatného: Duster zostáva rodinným SUV s najlepším pomerom cena/výkon na trhu!
"Viac Duster ako kedykoľvek predtým": nový Duster je súčasťou príbehu modelu, ktorý sa stal etalónom trhu a skutočnou ikonou značky Dacia a jej hodnôt. Je robustný a outdoorový, ponúka všetko podstatné a zároveň je cool, ekonomickou, ale aj ekologickou voľbou. Model Duster, ktorý bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2010 a prvýkrát aktualizovaný v roku 2017, sa presadil tým, že porušil tradičné pravidlá trhu SUV.
Duster je skutočne úspešným modelom, ktorý získal viac ako 40 ocenení a počas svojej 13-ročnej kariéry sa ho vyrobilo viac ako 2,2 milióna kusov. Predaj naďalej rástol a do roku 2022 bol Duster najpredávanejším SUV v Európe vo všetkých kategóriách na trhu osobných automobilov. Každý deň z výrobných liniek v rumunskom závode Dacia v Pitesti zíde takmer 1 000 vozidiel Duster - to je približne jedno vozidlo každú minútu!
VYNALIEZAVEJŠÍ A SEBEVEDOMEJŠÍ DESIGN
Duster má nový dizajn. Zachováva si všetky estetické prvky, vďaka ktorým boli predchádzajúce generácie také úspešné, najmä svoj robustnýcharakter SUV, ale preberá novú dizajnovú identitu značky Dacia a posúva ju vyššie a ďalej. Nový Duster sa hrdo hlási k svojmu vynovenému dizajnu.
David Durand, riaditeľ designu značky Dacia: "Ešte predtým, ako sme začali pracovať na dizajne nového modelu Duster, sme pracovali na jeho proporciách, aby mal výrazný postoj... Tým, že sme najprv správne určili proporcie, sme sa vyhli neskorším zmenám."
Nový Duster je k dispozícii s pohonom Terrain Control 4x4, ktorý je možné ovládať pomocou 5 jazdných režimov:
-
AUTO: Pohon sa automaticky rozdeľuje medzi prednou a zadnou nápravou podľa priľnavosti a rýchlosti.
-
SNOW: optimalizuje trajektórie na klzkých vozovkách vďaka špecifickému nastaveniu ESC a kontroly trakcie.
-
MUD/SAND: pre jazdu na nestabilnom povrchu.
-
OFF-ROAD: ponúka najlepšie terénne schopnosti na náročných cestách. Z hľadiska funkčnosti je veľmi podobný režimu 4x4 lock súčasného modelu Duster, ale ide ešte ďalej tím, že automaticky rozdeľuje točivý moment medzi prednými a zadnými kolesami podľa adhéznych podmienok a rýchlosti vozidla.
-
ECO: optimalizuje spotrebu paliva pôsobením na klimatizáciu a výkon vozidla. Optimalizuje rozdelenie točivého momentu motoru medzi prednou a zadnou nápravou, aby sa obmedzila spotreba paliva a zároveň sa prispôsobila podmienkam priľnavosti vozovky.
Svetlá výška: 217 mm vo verzii 4x4, najlepší na trhu.
Predné a zadné nájazdové uhly ešte priaznivejšie na 4x4 verzii, až 31° vpredu a 36° vzadu a 24°bočný uhol.
Systém regulácie rýchlosti pri jazde zo svahu. Tento systém je obzvlášť užitočný pri jazde v teréne alebo pri prudkých zjazdoch. Pôsobí najmä na brzdy, aby zabránil nekontrolovateľnému rozjazdu vozidla, a tým zabezpečuje udržiavanie primeranej rýchlosti (v závislosti od pokynov vodiča) od 0 do 30 km/h. Systém funguje na všetkých prevodových stupňoch vrátane spiatočky. Vodič sa už nemusí starať o plynový a brzdový pedál, ale len o volant.
Počas off-road jazdy sa zobrazujú na centrálnej 10,1palcovej obrazovke viaceré užitočné informácie:
-
Uhol náklonu vozidla vpravo/vľavo
-
Uhol sklonu pre jazdu do kopca a z kopca
-
Rozdelenie výkonu medzi prednou a zadnou nápravou (vo verzii 4x4)
VŠESTRANNÁ OCHRANA A MATERIÁLY
-
Exteriér: celý obvod karosérie je teraz chránený pred drobnými nárazmi a škrabancami. Bočné kryty sú spojené s krytmi podbehov kolies a predným a zadným nárazníkom a tvoria ochranný pás. Pod nárazníkmi chráni spodnú časť karosérie veľké kryt.
-
Interiér: Kabína ponúka odolné materiály, najmä vo výbave Extreme, ktorá je štandardne vybavená umývateľným čalúnením Microcloud a gumovými rohožami v prvom, druhom rade a v batožinovom priestore. Tieto rohože obsahujú 20 % recyklovaného materiálu.
ODOLNEJŠIE MATERIÁLY
Predné a zadné nárazníky nie sú nafarbené dodatočne. Vstrekovaný plast, ktorý tvorí telo dielu, je už farebný. To znamená, že farba je na rozdiel od bežnej farby nemenná. Nevyhnutné nárazy a škrabance, ktoré kryty utrpia, môžu zanechať stopy, ale tie budú takmer neviditeľné, pretože pôvodnáfarba zostane zachovaná.
Ochrana okolo vozidla je vyrobená z nového materiálu Starkle®, vyvinuli inžinieri spoločnosti Dacia (pozri vyššie). Nie je lakovaný, takže v prípade poškriabania nebude škrabanec viditeľný.
Príslušenstvo InNature je navrhnuté pre vozidlo od samého začiatku.
Pack Sleep: Po vzore modelu Jogger, ktorý bol prvým vozidlom značky Dacia s touto funkciou, bude aj nový Duster schopný prispôsobiť sa tomuto spánkovému usporiadaniu. Jednoduchý, odnímateľný a cenovo dostupný balík má tri základné funkcie: manželskú posteľ (dlhú 1,9 m a širokú až 1,3 m), ktorá je roložiteľná za menej ako dve minúty, poličku a úložný priestor.
Nový strešný nosič: tento strešný nosič je ideálnym partnerom pre outdoorové aktivity a unesie až 80 kg nákladu. Jednoducho sa pripevní na modulárne strešné nosiče, ktoré sú k dispozícii z výroby.
ECO-SMART: NOVÝ, UDRŽATEĽNEJŠÍ A STÁLE CENOVO DOSTUPNÝ DUSTER
V súlade s hodnotami značky Dacia ponúka nový Duster udržateľnejší prístup k motorizácii vďaka novým mild-hybridným a hybridným pohonným jednotkám a väčšiemu využitiu recyklovaných materiálov.
NOVÉ HYBRIDNÉ POHONNÉ JEDNOTKY
-
Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do nového modelu Duster. Vychádza z osvedčených technológií používaných v rámci Skupiny Renault a pozostáva z 1,6-litrovéhoštvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovanátechnológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s vysokou kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, pričom úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %. Okrem toho vozidlo vždy štartuje v 100 % elektrickom režime.
-
Duster TCe 130. Toto pohonné ústrojenstvo je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s ľahkým 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 %*. Pôžitok z jazdy (zrýchlenie, akcelerácia) je v modeli TCe 130 vyšší ako v súčasnom modeli TCe 130 vďaka podpore, ktorú poskytuje tento systém: vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. Rekuperačnébrzdenie dobíja 0,8 kWh batériu spôsobom, ktorý je pre vodiča úplne transparentný.
TCe 130 je k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4x2 a 4x4.
-
Duster ECO-G 100. Dacia, nesporný líder v oblasti LPG v Európe, je jediným výrobcom, ktorý ponúka dvojpalivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Aj nový Duster využíva túto technológiu priamo z výroby, čo zaručuje bezpečnosť a spoľahlivosť.
Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Ponúka dojazd až 1 300 km** vďaka dvom nádržiam s kombinovaným objemom takmer 100 litrov: 50 litrov benzínu a 50 litrov LPG (inštalované pod podlahou batožinového priestoru, čím sa zachováva jeho objem). Prepínanie z jedného paliva na druhé je okamžité a nepostrehnuteľnévďaka prepínaču dokonale integrovanému do prístrojovej dosky.
* v porovnaní so spaľovacím motorom s rovnakým výkonom
** v procese očakávania WLTP certifikácie