Volvo uvádza technológiu Twin Engine v novom XC90 - najsilnejšom a najekologickejšom SUV na svete
08.12.2014 20:07
XC90 T8 je prvé Volvo, ktoré bolo od začiatku navrhované so zámerom použiť v ňom elektrický pohon s možnosťou externého dobíjania (plug-in). Ponúka výkon a všetky výhody luxusného SUV, ale s emisiami, ktorým budú ťažko konkurovať aj malé hybridné automobily.
Konštruktéri spoločnosti Volvo Cars si predsavzali, že pri návrhu modelu XC90 T8 nebudú robiť kompromisy, čo sa týka výkonu, pôžitku z jazdy, hospodárnosti ani veľkosti batožinového priestoru. Stavajúc na novej modulárnej platforme nazvanej Scalable Product Architecture (SPA) a úspešných zážihových motoroch Drive-E sa im podarilo vytvoriť mimoriadne priestranné 7miestne SUV, dosahujúce výkon 400 koní a krútiaci moment 640 Nm v spojení s ultranízkymi hodnotami emisií (59 g/km) a spotreby paliva (2,5 l/100 km). Pri meraní podľa americkej normy vychádza ekvivalentná hodnota spotreby paliva 59 MPGe (4 l/100 km).
„XC90 T8 je elektromobil typu plug-in, hybrid aj vysokovýkonný automobil v jednom,“ hovorí Dr. Peter Mertens, hlavný viceprezident spoločnosti Volvo Car Group pre výskum a vývoj. „Už parametre samotných motorov Drive-E nám dávajú výhodu voči konkurencii. A vďaka verzii T8 sa dostávame na vedúcu pozíciu.“
Jazdný režim pre každú situáciu
XC90 T8 dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, čo je zárukou pôžitku z jazdy, aký zákazníci očakávajú od SUV značky Volvo. No potešenie za volantom je len zlomok z toho, čo Volvo XC90 T8 ponúka: vozidlo má päť rôznych jazdných režimov, zameraných či už na zvýšenie výkonu alebo zníženie spotreby paliva. Pomocou príslušného kolieska na stredovej konzole alebo prostredníctvom dotykovej obrazovky na palubnej doske si vodič môže vybrať z týchto režimov:
Hybrid: predvolený režim, vhodný na bežné používanie. Vozidlo automaticky volí zdroj hnacej sily, teda 2-litrový, 4-valcový spaľovací motor Drive-E alebo elektromotor, v záujme čo najnižšej celkovej spotreby paliva.
Pure electric: čisto elektrický režim. Ak je vysokonapäťová akumulátorová batéria plne nabitá, jediným zdrojom hnacej sily je elektromotor nad zadnou nápravou. XC90 T8 dokáže čisto na elektrický pohon prejsť vyše 40 km, čo je viac, než väčšina ľudí prejde automobilom za jeden deň. A vďaka systému rekuperačného brzdenia je tento režim mimoriadne hospodárny aj pri jazde v meste s častým zastavovaním a rozbiehaním. V prípade potreby väčšieho výkonu sa automaticky naštartuje spaľovací motor Drive-E.
Power mode: výkonný režim, v ktorom môže vodič využívať kombináciu výkonu spaľovacieho motora a elektromotora. Pri rozbehu využíva toto SUV výhodu mimoriadne rýchlej odozvy elektromotora s okamžite dostupným krútiacim momentom, až kým sa spaľovací motor nedostane do správnych otáčok. Takáto kombinácia ponúka vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach, porovnateľný s veľkoobjemovými motormi, ako napríklad V8.
AWD: režim so stálym pohonom všetkých kolies zapínateľným podľa potreby. Výhodou možnosti manuálneho aktivovania pohonu všetkých kolies (AWD) je, že vodič ho môže použiť vtedy, keď treba. Keď pohon všetkých kolies nepotrebuje, môže ho vypnúť, a tým šetriť energiou.
Save: keď je batéria nabitá, vodič v tomto režime môže „zmraziť“ čerpanie energie z batérie a uchovať ju na neskoršie použitie v čisto elektrickom režime pohonu Pure Electric. Keď je batéria vybitá, vodič môže použiť energiu spaľovacieho motora na dobitie batérie, aby ju neskôr mohol použiť v režime Pure Electric.
Pod kapotou
Mnohé z prvkov pohonnej sústavy modelu XC90 T8 boli optimalizované špeciálne kvôli použitiu hybridného pohonu. Toto sú hlavné komponenty systému:
Motor Drive-E
Pod kapotou nájdeme špeciálne upravenú verziu 4-valcového zážihového motora Drive-E. Motor DriveE, ktorý už v doterajšej podobe dokáže vyvinúť silu zodpovedajúcu motoru s dvojnásobným objemom, ale s nižšou spotrebou paliva, je v modeli XC90 T8 obohatený o kombináciu preplňovacieho kompresora a turbodúchadla, vďaka čomu dosahuje maximálny výkon 318 konských síl a krútiaci moment 400 Nm.
Automatická prevodovka
Aj 8-stupňová automatická prevodovka je prispôsobená špecifikám hybridného pohonu: využíva technológiu „shift-by-wire“, čo znamená, že prepojenie medzi prevodovkou a radiacou pákou nie je mechanické, ale elektrické. Luxusným detailom je radiaca páka vyrobená z ručne opracovaného švédskeho krištáľu. Väčšie olejové čerpadlo zaručuje potrebné mazanie počas jazdy na elektrický pohon a umožňuje rýchlejšie dosiahnuť potrebný tlak pri spustení spaľovacieho motora počas jazdy.
CISG
Štartér/generátor na kľukovom hriadeli (CISG), vložený medzi motor a prevodovku, vykonáva tri dôležité funkcie: po prvé slúži ako výkonný (34 kW) štartér, ktorý umožňuje plynulý prechod z čisto elektrického pohonu na kombinovaný pohon so spaľovacím motorom, takže vodič vníma sústavu zážihového motora a elektromotora ako jeden celok, po druhé slúži ako výkonný elektrický generátor, a po tretie podporuje spaľovací motor s preplňovacím kompresorom a turbodúchadlom, keď je potrebná čo najväčšia hnacia sila; dokáže totiž zvýšiť celkový krútiaci moment sústavy až o 150 Nm.
Batéria
Vysokonapäťová (270 – 400 V) akumulátorová batéria, schopná dodať výkon 65 kW, je excelentným príkladom úspechu spoločnosti Volvo pri vývoji modelu XC90 T8. Kým iní výrobcovia automobilov zápasia s problémom, kam umiestniť objemnú batériu hybridného pohonu, aby neutrpel interiér zo stránky luxusu a priestrannosti, konštruktéri spoločnosti Volvo túto výzvu zvládli tak, že batériu umiestnili do stredového tunela vozidla. Toto umiestnenie má niekoľko výhod. Napríklad tú, že batéria nezmenšuje užitočný priestor vnútri vozidla. To znamená, že v interiéri je dosť miesta na tri rady sedadiel – teda veľa priestoru pre cestujúcich aj batožinu. Navyše, takto umiestnená batéria znižuje ťažisko vozidla, vďaka čomu je XC90 T8 – aj napriek karosérii typu SUV – pri jazde ľahšie ovládateľné a bezpečnejšie.
Vzadu umiestnený elektromotor
Veľký elektromotor s výkonom 82 k (60 kW) a krútiacim momentom 240 Nm, umiestnený na zadnej náprave, môže poháňať zadné kolesá buď ako jediný zdroj hnacej sily, alebo v kombinácii so spaľovacím motorom. Vďaka umiestneniu vzadu môže byť elektromotor väčší, čo je prínosné v mestskej prevádzke s častým zastavovaním a rozbiehaním. Toto umiestnenie zároveň umožňuje vytvoriť efektívny systém pohonu všetkých kolies, pretože každá náprava má svoj zdroj hnacej sily.
Dvojstupňový brzdový systém
Kombinovaná brzdová sústava modelu XC90 T8 sčasti využíva technológiu elektrického ovládania bŕzd „brake-by-wire“. Kinetická energia vozidla sa spätne premieňa na elektrickú energiu, ktorá sa buď uloží do batérie, alebo sa využije priamo. Systém je vybavený aj stabilizačným obvodom, regulujúcim množstvo energie, ktoré možno bezpečne rekuperovať.
Unikátny chladiaci a klimatizačný systém
Unikátna chladiaca sústava obsahuje dva prídavné okruhy. Prvý chladí štartér/generátor CISG a veľký elektromotor na zadnej náprave, kým druhý sa stará o chladenie batérie, a to dvomi spôsobmi: buď pasívne, prostredníctvom chladiča, alebo aktívne vďaka integrácii s klimatizačným systémom vozidla.
Príprava vozidla pred jazdou
V záujme pohodlia a účinnosti môže vodič ešte pred jazdou pripraviť pohonnú sústavu, batériu a prostredie v interiéri modelu XC90 T8 do optimálneho stavu, a to buď priamo z vozidla, alebo pomocou aplikácie Volvo On Call zo svojho mobilného telefónu. Vďaka tomu môže byť vozidlo vyhriate alebo vychladené podľa potreby, či už vonku mrzne, alebo je horúco a vlhko, takže bude pripravené na jazdu skôr, než doň vodič nasadne. Príprava vozidla pred jazdou môže prebehnúť, kým je vozidlo pripojené k externému zdroju energie, čo je prínosné z hľadiska emisií CO2, pretože energia uložená v batérii sa bude môcť maximálne využiť v režime čisto elektrického pohonu.