Všestranné vozidlo s výkonnostnými génmi: nové Mercedes-AMG EQE SUV
03.11.2022 20:11
Najvšestrannejší model z Affalterbachu s čisto akumulátorovým elektrickým pohonom
Prvé plnoelektrické vysokovýkonné vozidlo SUV od značky Mercedes-AMG
Dva výkonné elektromotory s celkovým výkonom až 505 kW (687 k)
Sériovo s plnovariabilným náhonom na všetky kolesá, vzduchovým podvozkom AMG, riadením zadnej nápravy, ako aj stabilizáciou nakláňania špecifickou pre AMG
Expresívny exteriér AMG a príjemný športový interiér so zvukovým formátom Dolby Atmos®
Mercedes-AMG prezentuje s EQE SUV ďalší míľnik svojej stratégie elektrifikácie – prvé plnoelektrické SUV od značky zameranej na výkonnosť a športové vozidla. S jeho variabilným interiérom a koncepciou pohonu zameranou na výkonnosť je najvšestrannejším elektrickým vozidlom v rámci portfólia značky Mercedes-AMG. Nový model navyše ponúka veľkorysý priestor pre cestujúcich aj batožinu. Rovnako ako sedan AMG EQS a sedan AMG EQE stavia aj vozidlo AMG EQE SUV na elektrickej platforme od značky Mercedes-EQ. Dva výkonné elektromotory a plnovariabilný náhon na všetky kolesá sú základom dynamického jazdného zážitku typického pre AMG.
Dizajn exteriéru s charakteristickými prvkami AMG
Dizajnu exteriéru dominujú veľkoryso modelované plochy, minimalizované škáry a plynulé prechody. Dynamické tvary zdôrazňujú športové vlastnosti. Mnohé charakteristické prvky AMG zaručujú vysokú rozpoznateľnosť a prispievajú k posilneniu značky. Medzi ne patrí aj obloženie chladiča s čiernym panelom špecifickým pre AMG, s pochrómovanými vertikálnymi vzperami lisovanými za tepla, integrovanou hviezdou Mercedes a nápisom „AMG“. Novinkou je špecifická plaketa na kapote motora s erbom AMG namiesto hviezdy Mercedes: po prvýkrát zdobí aj čisto elektrické vozidlo Mercedes-AMG. Ďalším znakom prednej časti vozidla je predný nárazník špecifický pre AMG, lakovaný vo farbe karosérie, s výstuhou v tvare A vo vysokolesklej čiernej farbe a s pochrómovaným ozdobným prvkom. Rovnaký vzhľad charakterizuje predný rozdeľovač prúdenia vo vysokolesklej čiernej farbe s pochrómovaným ozdobným prvkom, ako aj krídelká a plutvy na otvoroch na prívod vzduchu. Difúzory vzduchu na ľavej aj na pravej strane vo vysokolesklej čiernej farbe umožňujú tzv. efekt prieduchu, ktorý prináša aerodynamicky optimalizované prúdenie vzduchu okolo predných kolies. Sériové svetlomety DIGITAL LIGHT pri odomknutí a zatvorení vozidla premietnu projekciu špecifickú pre AMG.
Zvýrazňujúcimi prvkami pri pohľade zboku sú pre AMG špecifické kryty výrezov kolies vo farbe karosérie, ako aj plynulo integrované, úplne zapustené kľučky dverí. Tie dopĺňajú aerodynamicky optimalizované disky AMG z ľahkej zliatiny s rozmermi 21 alebo 22 palcov. Dynamický vzhľad dotvára zadný nárazník vo farbe karosérie s aerodynamicky optimalizovaným difúzorom a pozdĺžnymi lištami, ako aj zadné svetlá v dizajne špirály.
Dizajn interiéru s osobitným športovým nádychom
Aj v interiéri dominujú štýlové prvky AMG. Nové modely tu ponúkajú športové prostredie, okrem iného vďaka sedadlám s individuálnym tvarom a špeciálnym poťahom sedadiel z imitácie kože ARTICO s mikrovláknom MICROCUT a červenými ozdobnými švami. Na želanie sa ako alternatíva dodávajú poťahy sedadiel z kože napa so stvárnením špecifickým pre AMG. Plaketa AMG na operadlách predných sedadiel, ako aj vyrazené erby AMG na predných opierkach hlavy ešte viac zdôrazňujú identitu značky. To všetko dopĺňa množstvo ďalších detailov, ktoré zvýrazňujú osobitný štýl interiéru:
- prístrojová doska a línia bokov v imitácii kože ARTICO vo farbe vesmírna sivá so štruktúrou povrchu NEOTEX a červeným ozdobným švom
- stredové diely obloženia dverí a prechod stredovej konzoly do prístrojovej dosky z mikrovlákna MICROCUT v čiernej farbe s červeným ozdobným švom
- volant AMG Performance v koži nappa, v spodnej časti sploštený, v oblasti uchopenia perforovaný, so strieborne sfarbenými hliníkovým páčkami na nastavenie rôznych úrovní rekuperácie a štandardnými tlačidlami na volante na individuálne priradenie špecifických nastavení vozidla
- športové pedále AMG, podlahové rohože a nástupné lišty AMG s nápisom AMG (osvetlené s výmenným krytom)
Volant AMG Performance s výrazným dizajnom zdvojených ramien a hladko integrovanými dotykovými plochami kombinuje optickú stabilitu s ľahkosťou. Dolu sploštený veniec volantu potiahnutý kožou napa môže byť na želanie vyhrievaný. Sériové tlačidlá AMG na volante zaujmú brilantnými displejmi. Týmto spôsobom možno dôležité jazdné funkcie a jazdné programy ovládať bez toho, aby vodič musel zložiť ruky z volantu. Množstvo parametrov možno zvoliť priamo. Ponuky na ľavom tlačidle na volante možno individuálne dopĺňať, vymieňať alebo redukovať. Na multimediálnom dotykovom displeji alebo na voliteľnej hyperobrazovke sa na tento účel nachádza zoznam s viac ako 15 informáciami a možnosťami nastavenia pre priamu voľbu tlačidiel na volante.
Hyperobrazovka (na želanie) s funkciami a zobrazeniami infotainmentu MBUX špecifickými pre AMG
Obidva nové modely môžu byť na želanie vybavené inovatívnou hyperobrazovkou MBUX. Táto veľká, klenutá obrazovka sa tiahne od jedného stĺpika A k druhému stĺpiku A. Tri obrazovky sú umiestnené pod krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a ponúka mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie zobrazené celkom hore v zornom poli, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.
Koncepcia pohonu zameraná na výkonnosť s dvomi elektromotormi
Obidva nové modely Mercedes-AMG EQE SUV ponúkajú koncepciu pohonu orientovanú na výkon s dvoma elektromotormi. Výkonné elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej náprave, ponúka zároveň plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorý prenáša hnaciu silu na vozovku vo všetkých jazdných podmienkach. Výkonové spektrum siaha od 350 kW (476 k) v modeli EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modeli EQE 53 4MATIC+ s voliteľným balíkom AMG DYNAMIC PLUS a funkciou zvýšenia výkonu. Maximálny krútiaci moment sa pohybuje od 858 až do 1 000 Nm.
Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). Charakteristika, ktorá je dôsledne orientovaná na výkonnosť, je zrejmá už z hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Okrem toho sa elektrické stroje vyznačujú optimálnou rovnováhou medzi zvýšením výkonu, účinnosťou a zvukovým komfortom. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC SUV sú nastavené a riadené špecificky pre AMG. Súčasťou modelu EQE 53 4MATIC+ SUV sú elektromotory špecifické pre AMG s prispôsobenými vinutiami, iné balíky plechov, vyššie elektrické prúdy a špecifické invertory. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda ešte vyšší výkon, ktorý je citeľný najmä pri zrýchľovaní a pri maximálnej rýchlosti.
Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu, ktoré je založené na dvoch vinutiach, pričom každé z vinutí má tri fázy. Stator s priťahovacím vinutím zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole.
To všetko dopĺňa vysokozaťažiteľná koncepcia regulácie teploty, ktorá umožňuje opakované zrýchľovacie manévre s nemenným vysokým výkonnom. Základom prepracovanej konštrukcie je takzvaná vodná kopia v hriadeli rotora, ktorá zabezpečuje chladenie rotora. Ďalšími chladiacimi prvkami v okruhu chladenia, ktoré sú špecifické pre AMG, sú špeciálne rebrá na statore a ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore, ktorý je vyrobený z vysokovýkonného keramického materiálu. K tomu sa pridáva výmenník tepla prevodového oleja: okrem chladenia oleja dochádza pri studenom štarte aj k jeho predhrievaniu, čo vedie k zvýšeniu hospodárnosti.
Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC a 4MATIC+
Sériový, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC (EQE 43) alebo 4MATIC+ (EQE 53) prenáša silu motorov na cestu. Na rozdiel od minulosti znamená „+“ v 4MATIC+ nielen plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorým disponujú EQE 43 a EQE 53, ale aj celkové plus v oblasti výkonu a dynamiky, ktoré EQE 53 ponúka. V obidvoch modeloch systém v závislosti od jazdnej situácie plynule rozdeľuje hnacie momenty medzi prednú a zadnú nápravu: v porovnaní s mechanickým náhonom na všetky kolesá platí, že špecifický elektrický systém zabezpečuje výrazne rýchlejšiu reakciu. Krútiaci moment sa kontroluje 160-krát za sekundu a je k dispozícii podľa potreby. Momenty sa rozdeľujú v závislosti od zvoleného jazdného programu: program Komfort je orientovaný na maximálnu efektívnosť, v programe Šport a Šport+ sa sila rozdeľuje s ťažiskom za stredom rázvoru v zmysle vyššej priečnej dynamiky.
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ so vzduchovým pružením a adaptívnym nastaviteľným tlmením stavia na prednej náprave so štyrmi ramenami a zadnej náprave s priestorovým zavesením kolies. Na každej náprave sú optimalizované strmene kolies špecifické pre AMG, ramená podvozka a priečne stabilizátory s vyššou tuhosťou. V základných črtách zodpovedá podvozku modelu AMG EQS a štvordverového kupé AMG GT, no naladenie bolo prispôsobené modelu AMG EQE SUV. Nosník zadnej nápravy je spojený s holou karosériou ložiskami tuhšími o 50 percent, pričom vôla v ložiskách bola zredukovaná s cieľom vytvoriť ešte bezprostrednejší kontakt s vozovkou. Inžinieri AMG cielene vyladili všetky komponenty tak, aby spĺňali osobitné požiadavky zákazníkov značky Mercedes-AMG. To platí pre komfort jazdy, ako aj pre jazdnú dynamiku.
Pri adaptívne nastaviteľnom tlmení sú použité dva takzvané obmedzovacie ventily tlaku. Pomocou týchto plynulo regulovateľných ventilov umiestnených mimo tlmičov možno silu tlmenia ešte presnejšie prispôsobiť rôznym jazdným podmienkam a jazdným programom: jeden ventil riadi ťažný stupeň, teda silu, ktorá vzniká pri vypružení kolesa. Druhý ventil ovláda tlačný stupeň, ktorý vzniká pri zapružení kolesa. Regulácia ťažného a tlačného stupňa sa uskutočňuje nezávislé od seba. Táto technológia umožňuje na jednej strane zvýšiť úroveň komfortu a na druhej strane poskytnúť ešte športovejšiu dynamiku jazdy.
Riadiaca jednotka regulácie podvozka využíva analýzu údajov pochádzajúcich okrem iného aj od snímačov zrýchlenia a dráhy kolies a v závislosti od situácie dokáže v priebehu niekoľkých milisekúnd prispôsobiť tlmiacu silu pre každé koleso. Vývojárom AMG sa podarilo významným spôsobom zväčšiť rozpätie medzi športovými a komfortnými vlastnosťami. Okrem iného to dosiahli rozšírením charakteristiky medzi minimálnou a maximálnou silou tlmenia, ako aj ešte vyššou flexibilitou grafu charakteristiky. Použitím dvoch nastavovacích ventilov dokáže tlmič zaručiť prestavovanie sily tlmenia vo všetkých oblastiach kmitov kolesa. Vďaka špeciálnemu vyhotoveniu ventilov reaguje tlmič rýchlo a citlivo na meniace sa povrchy vozovky a jazdné situácie.