Za menej peňazí viac muziky...
13.10.2018 07:00
Programový riaditeľ rádia Europa 2, Ľuboš Richter, prezradil niečo o svojej práci a o značke Škoda, ktorej je fanúšikom.
Začínali ste v rádiu Europa 2 ako hudobný dramaturg a teraz ste sa stali programovým riaditeľom - kariérne stúpate. Aká bola vaša profesionálna cesta?
Bol som pri zrode slovenskej Europy 2, ktorá je sestrou českej Evropy 2. Začínal som bez akýchkoľvek profesionálnych skúseností, nikdy som nepracoval ani ako DJ, a preto bola moja cesta oveľa ťažšia v porovnaní s tými, ktorí už mali nejakú prax. Postupne som sa však všetko naučil. Prešiel som si školením a v podstate som zotrval na poste hudobného dramaturga 8 rokov. Som rád, že časom prišla nová výzva. I keď som robil hudbu a určitým spôsobom som zasahoval aj do programu, teraz je to niečo úplne iné. Je to oveľa väčšia zodpovednosť, lebo musím riadiť ľudí, koordinovať moderátorov a celkovo kontrolovať chod vysielania. Niekedy robím dokonca i psychológa :)
Ak človeka napĺňa jeho práca, potom je to vidieť nielen na ňom, ale aj na plodoch jeho práce. Na cestách je taktiež dôležité byť psychológom. Darí sa vám predvídať, čo urobia ostatní vodiči?
Mám už dosť odjazdené, ale je pravda, že ak je niekto dobrý psychológ aj za volantom, tak je to výhoda. Niekedy je ťažké predvídať, čo iní vodiči urobia, alebo ako zareagujú. V určitých situáciách sa zo mňa stáva nervák a sem tam si aj zanadávam. Veľa šoférov si neuvedomuje, na čo im slúžia spätné zrkadlá. Nie sú na to, aby sa v nich ženy maľovali, ale aby vedeli, čo sa deje za nimi. V Bratislave to funguje tak, že čím drahšie auto, tým menej sa používajú smerovky. Najviac ma vie naštvať, ak sú vodiči neohľaduplní k motorkárom. To vidím často...
Skúsme sa preniesť do doby, keď ste si urobili vodičský preukaz a začali ste jazdiť. Aká bola?
Začiatky šoférovania som si prešiel klasickou škodovkou 105L, mala dieru aj tam, kde nemala mať, dokonca aj na mieste spolujazdca. To auto už niečo zažilo, bolo to také „Flintstone vozidlo“, prehnité skrz naskrz, že ľudia až krútili hlavami, keď ho videli.
Napriek tomu si myslím, že ste fanúšik značky Škoda, alebo vás tie začiatky odradili?
Neodradili, pretože jazdím na ojazdenej Octavii1,9 TDI a som spokojný, lebo je to spoľahlivé auto. Behám s ňou okolo Slovenska a niekedy sú to dlhé trasy. Veľa jazdím a dá sa povedať, že som v rámci normy technicky zdatný, koleso si bez problémov vymením. Novšie autá sú už tak nabité elektronikou, že keď sa niečo pokazí, tak idú majitelia rovno do servisu za pomoci asistenčnej služby.
Spomeniete si na nejaké kuriózne dopravné nehody či pokuty, ktoré ste platili?
Odkúpil som silnú motorku Enduro 650, no nemal som na ňu papiere ani vodičák. Raz ma zastavili policajti a dostal som pokutu. Doma som mal ihneď problém, pretože otec bol policajt, a tak motorka musela ísť z domu preč. Inak som nedostal žiadne vysoké pokuty a ani som nezažil nehodu, len z času na čas mám auto vyklepané kvôli zopár dobrákom, ktorí mi nenechali žiadny kontakt a odišli. Touto cestou ich pozdravujem. Najviac ma poznačila nehoda môjho otca, ktorá bola vážna. Kamión, plne naložený drevom, dostal defekt na návese a prevrátil sa do protismeru na diaľnici. Otec stočil volant na novej dvojtýždňovej Octavii a preletel do role. Našťastie to prežil, ale dlho sa liečil. Octavia bola úplne rozbitá, otca zachránili airbagy. Chvalabohu.
Možno ste zažili trošku iné jazdenie v zahraničí, prípadne ste si vyskúšali pravostranné riadenie?
Pracoval som v Anglicku 2,5 roka a tam som prvýkrát jazdil na pravej strane. Vojsť do viacprúdového kruhového objazdu bolo náročné a chce to prax, kým si zvyknete, že všetko je opačne. Keď som sa vrátil domov, mal som chvíľku problém si odvyknúť. Raž som vošiel do križovatky a podarilo sa mi ísť do druhej strany. Otec sa zľakol, čo robím, no našťastie bola širšia cesta a nič sa nestalo.
Došiel vám niekedy benzín na diaľnici alebo máte inú pamätnú príhodu z vašich ciest?
Raz sme natankovali iné palivo, ako sme mali, a tak sme zo starého Golfu vycuciavali naftu, pretože to bol benziniak. Na pumpe sme sa pýtali, či majú hadičku, no nakoniec to dobre dopadlo a všetku naftu sme dostali von. Niečo sme si nechali do bandasky...
Čas dovoleniek je za nami, ale väčšina turistov si zvykne prenajímať v zahraničí auto, skúter, motorku. Volíte aj vy takýto spôsob prepravy v prímorských mestečkách?
V Španielsku sme si prenajali auto, ale na Seychelách nie. Tiež sa tam jazdí naľavo. Autobusy jazdia extrémne, pekelne nebezpečne. Do zákrut idú tak, že ani nebrzdia, len trúbia, aby sa im ostatné autá vyhli. Občas sa autobus nahol tak, až sme sa báli, že sa prevráti. U domácich sme sa sťažovali na šialenú jazdu vodičov autobusov, no im sa to zdalo normálne. V Tunise som napríklad zažil, že taxikár išiel zámerne rýchlo a zabával sa, keď mu niekto odskakoval z cesty.
Ako sa vám páčil nový mestský crossover Karoq diesel 1,6 ako fanúšikovi značky Škoda?
Škodovka napreduje riadnym tempom, o čom svedčí množstvo modelov, a jedným z nich je aj Škoda Karoq. Je to menšie SUV oproti Škode Kodiaq, ale priestorovo má dostatočne veľký interiér aj batožinový priestor, čo ocenia najmä na rodiny s deťmi. Vonkajší dizajn je pekný a v interiéri sa mi páčil dizajn sedadiel a pohodlnosť, pretože veľa jazdím. Viac však uprednostňujem čalúnenie pred kožou na sedadlách kvôli praktickosti. Volant sa dobre držal a palubovka je typická škodovácka, čo mám rád. Síce som vysoký, no priestor nad hlavou mám dostatočný, a aj do strán je dobrý výhľad, preto sa tu veľmi dobre cítim.
Dieselová jednašestka ťahala ako mala, ale najviac mi vyhovoval športový režim, pretože mám rád dynamiku. Osobne uprednostňujem manuálnu prevodovku, ktorá ma pri Škode Karoq milo prekvapila, keďže rýchlosti sa ľahko a plynulo zaraďovali. Pri jazde autom taktiež rád počúvam skvelú hudbu, preto sme si, samozrejme, naladili Europu 2, a tak bola hudba príjemným doplnkom skvelej jazdy v dobrom aute. Pri Karoqu pozitívne hodnotím výborný sound system.
Celkový dojem z auta je výborný. Môžem povedať, že za menej peňazí tu dostanete viac muziky, a práve preto som so značkou Škoda spokojný. Autá sú spoľahlivé a cenovo dostupné. Stále tvrdím, že Škoda má nesmrteľné motory, preto by som pri nej rád zostal i v budúcnosti.
Text a foto: Alena Chorvátová