Za posledné dva roky na Slovensku jazdenky zlacneli, v susedných štátoch naopak dražejú
19.12.2018 12:14
Oproti roku 2016 klesla u nás cena ponúkaných jazdeniek o 8 percent
Cena jazdeniek ponúkaných v inzercii na Slovensku za posledné dva roky klesla. Kým v roku 2016 si inzerenti najčastejšie za jazdenky pýtali 5 600 eur, v tomto roku to bolo 5 200 eur. Pokles ceny však so sebou nesie nárast veku a počtu najazdených kilometrov. Od roku 2016 vzrástol vek jazdeniek o rok a pol a počet najazdených kilometrov o 15 100. Vyplýva to z analýzy siete autocentier AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje inzertné ponuky na trhu ojazdených vozidiel v celej strednej Európe.
V porovnaní s ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky je na Slovensku úplne iná situácia. Jazdenky v inzercii v Českej republike, Maďarsku aj Poľsku totiž každým rokom zdražujú, nepomerne s tým rastie aj ich vek a kilometrový nájazd. „Dôvodom je orientácia ponuky smerom k luxusnejším vozidlám či autám s lepšou výbavou. V roku 2018 sa oproti tomu predchádzajúcemu napríklad dostalo medzi TOP 10 najponúkanejších áut v Českej republike a Poľsku BMW 5, naopak z nej vypadol Renault Megan,“ vysvetľuje situáciu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.
Najstaršie vozidlá na Slovensku ponúkajú súkromné osoby – občania. Kým v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku takmer desiatich rokov so 170 000 najazdenými kilometrami, v tomto roku sa vek prehupol cez jedenásť rokov a počet najazdených kilometrov vzrástol na 190 000. Každým rokom tiež klesá aj cena, ktorú za vozidlá požadujú, v tomto roku padla pod 4 000 eur. Práve súkromné osoby – občania držia medzi inzerentmi prím. Ich podiel stále rastie a je najvyšší zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky. A to napriek tomu, že tento spôsob kúpy jazdeného automobilu považujú odborníci za najrizikovejší.
Naopak najdrahšie a zároveň najmladšie vozidlá ponúkajú dealeri, ktorí sa postupne preorientovávajú na zánovné vozidlá. Zatiaľ čo v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku dvoch rokov s nájazdom vyše 80 000 km, v tomto roku vek áut klesol pod dva roky a počet najazdených kilometrov na 35 000. „Táto situácia je logickým vyústením narastajúceho záujmu slovenských motoristov o zánovné vozidlá, kedy dealeri reagujú na dopyt. Prekvapením nie je ani nárast počtu jazdeniek, ktoré ponúkajú súkromné osoby, a ich silnejšie zastúpenie oproti ostatným krajinám V4. Dôvody sú dva. Nový zákon, ktorý platí na Slovensku od roku 2016, zakázal stáčanie odometrov iba právnickým osobám, kým súkromné osoby – občanov nepostihuje. Mnohí vynaliezaví podvodníci tak radšej využívajú na predaj auta súkromné osoby. Zároveň s rastúcim vekom a počtom najazdených kilometrov rastie i počet závad, takže je aj väčšia pravdepodobnosť, že ich bazár nebude chcieť vykúpiť,“ objasňuje Karolína Topolová.
Ďalším dlhodobým trendom je aj veľmi pomalý nárast ponuky vozidiel na alternatívne palivá, ktorá medziročne stúpla o pol percentného bodu. O dva percentné body stúpol aj počet jazdeniek s naftovým motorom, naopak, tých s benzínovým motorom o jeden bod klesol. Najviac jazdeniek v tomto roku ponúkajú predávajúci v Bratislavskom kraji, kde boli zároveň aj najdrahšie. Jazdenky tu najčastejšie inzerovali za 8 200 eur a mali aj najnižší vek (6 a pol roka). Na druhej strane, najlacnejšie jazdenky s najčastejšou cenou 4 300 eur inzerovali v Košickom kraji.