Zálesák z rumunských Karpát
30.04.2017 09:15
Automobilka Renault si už dlhodobo svojím modelom Dacia Duster razí cestu vpred. Už prvý si vyšliapal svoju vlastnú cestičku a nikto ani vo sne nerátal, že toto lacné SUV pôjde tak na dračku. Už to nie je tá Dacia ako za starej éry... Doba nových technológií, vysoká kvalita, nadštandardné požiadavky zákazníkov, nízka cena, to je ten správny smer, aby Duster na trhu prerazil. Veď sa len pozrite, koľko sa ich teraz premáva po cestách. Celkový dizajn sa v podstate nezmenil a myslím, že ani na to dôvod nebol. Dacia pôsobí naozaj neohrozene, vyžaruje z nej dynamický charakter a chrómové doplnky jej dodávajú na kráse. Mohutná predná maska chladiča až na chrómové detaily štruktúrou pripomína včelí plást plný medu. Elegantný vzhľad auta zvýrazňujú pozdĺžne strešné nožiny vo farbe matného chrómu, pekné disky kolies z ľahkej zliatiny či chrómová koncovka výfuku.
Ani interiér v ničom nezaostáva, z posedu vodiča je výborný výhľad všetkými smermi a pri cúvaní alebo predbiehaní pomáhajú veľké spätné zrkadlá. Masívne sedadlá s bočným vedením poskytujú pasažierom dôstojný komfort a bieločervené prešívanie mu pridáva na exkluzivite. Sedí sa v nich ozaj pohodlne a vaše kríže protestovať ani po dlhej jazde nebudú, ani nohy ani hlava, pretože toľko priestoru je k dispozícií. Prístrojová doska a stredový panel sa tvária mohutne a pôsobia moderným štýlom. Stredovej konzole dominuje dotykový multimediálny systém s jednoduchým ovládaním. K dispozícií je presná a ľahko obsluhjúca navigácia a cúvacia kamera s výborným rozlíšením. Nechýbajú ani prední a zadní parkovací asistenti alebo adaptívny tempomat. Volant primeranej veľkosti je potiahnutý kožou, dobre sa s ním šoféruje aj vďaka ideánej hrúbke venca. Batožinový priestor s objemom 408 litrov je postačujúci a v prípade, že máte toho viac, stačí sklopiť zadné sedadlá a jeho objem sa vyšplá na 1570 litrov, čo bohato stačí.
Tak a poďme nazrieť pod kapotu. Motor z dielne Renault s objemom 1,5 litra a pomaly 110 koňmi nie je až tak tichý spoločník. V kabíne si veselo priadol no posádku počas jazdy vôbec nerušil. Ani na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti nikoho neobťažoval a je evidentné, že technici ho parádne odhlučnili. Kultivovaný chod a rýchla odozva stlačením plynového pedálu je jeho prednosťou. Manuálna šestupňová prevodovka je tuhšia, má krátke dráhy radenia, ktoré presne zapadajú tam kam majú. Poriadne vystužený podvozok so svetlou výškou 21 cm je zostrojený tak, aby zdolával náročný terén a nepredvídateľné prekážky. Mäkké odpruženie je veľkou výhodou a po náročnej ceste v ťažkom teréne vystúpite z auta bez pocitu ako vytrasená „detva“. Vďaka pohonu na všetky štyri kolesá všetko zvládnete ľavou zadnou sťa skusený zálesák. Dobrá stabilita je jeho silnou stránkou, hlavne v zákrutách sa nenakláňa a vynikajúco drží stopu. Po týždni jazdenia som si toto SUV veľmi obľúbil.
Ak nepotrebujete prehnaný komfort, nie ste závislý na zvyšovaní si ega značkovými autami, tak verte, že Duster vás dokáže uspokojiť po každej stránke. Je to spoľahlivý pracant do každého počasia a za slušnú cenu ho dostanete vo full výbave. Môj sused už s ním parkuje dva mesiace vedľa mňa a je s ním nadmieru spokojný.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Exception | |
Zdvihový objem cm3 | 1 461 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 80/109/4000 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 260/1750 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 169 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 11,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 4,8/4,7/4,7 |
Cena modelu | 15 790 € |