Záleží nám na každom ľudskom živote

01.05.2018 10:12

Na slovenských cestách príde ročne v priemere o život 250 ľudí. Po škodových udalostiach sa dnes u nás opravuje 269 tisíc vozidiel. Z nich má závažné poškodenie 13 tisíc automobilov. Kvalita opráv po závažných dopravných nehodách nie je vždy na dostatočnej úrovni. Mnohé nezávislé testy potvrdzujú, že nerešpektovanie technologických štandardov pri oprave vozidla môže mať za následok aj smrť členov posádky havarovaného vozidla. Upozorňuje na to aj smernica Európskej únie z roku 2014. Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý ma začať platiť v máji tohto roka, zvyšuje nároky na kvalitu opráv s cieľom zabrániť ďalším zbytočným obetiam na životoch na našich cestách.

 

Pred dvomi rokmi vznikla pracovná skupina založená zo zástupcov Cechu predajcov a autoservisov SR (CPA SR), Zväzu automobilového priemyslu SR, poisťovní, súdnych znalcov, odborníkov na karosárske opravy a odborníkov na problematiku STK. „Po dlhých diskusiách a poznatkoch odborníkov z praxe sme dospeli k názoru, že na dosiahnutie zvýšenej kvality je potrebné vytvoriť certifikované miesta pre opravy po závažných dopravných nehodách,“ hovorí Július Hron, predseda Cechu predajcov a autoservisov SR a viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „Našim cieľom je výrazne znížiť počet usmrtených ľudí na našich cestách, ako aj znížiť počet ľudí s trvalým poškodením zdravia po dopravných nehodách.“ Skvalitnenie opráv automobilov so závažným poškodením po autonehode je možné dosiahnuť iba skvalitnením vykonaných opráv. „Pôvodne bol návrh, aby veľké opravy po haváriách mohli vykonávať iba značkové servisy, ale zdalo sa nám to nereálne,“ hovorí František Gajdács, podpredseda CPA SR, ktorý je zodpovedný za realizáciu zákona. „Kvalitné vybavenie a skúsených karosárov či lakovníkov majú aj neznačkové servisy a živnostníci s dlhoročnými skúsenosťami. Preto sme sa priklonili k myšlienke certifikovaného servisu.“ Osvedčenie na realizáciu opráv po závažnej nehode dostane každý servis, ktorý sa prihlási, ak spĺňa zadané kritériá. Podmienkou je dosiahnuť opravou takú úroveň ako predpisuje výrobca vozidiel. S takýmto riešením súhlasili aj značky. Certifikovaným miestom opravy bude teda autorizovaná alebo nezávislá opravovňa. Nebude to v žiadnom prípade znevýhodňovanie malých úspešných servisov. Po veľkej oprave musí ísť vozidlo znovu na technickú kontrolu do 180 dní. „Pri poškodeniach vozidla alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné komponenty vozidla, oprava musí byť vykonaná v certifikovanom mieste a následne vozidlo musí absolvovať technickú kontrolu, „ hovorí Juraj Porázik, zakladateľ STK. „Boli obavy, že toto predraží celkovú cenu za servis. Renomovaný servis takúto technickú kontrolu zabezpečí automaticky. Cena za STK tak bude súčasťou ceny opravy. “ Niektoré ustanovenia zákona nadobúdajú účinnosť 20. mája tohto roka, ďalšie v januári 2020. Preto Cech predajcov a autoservisov SR ako národné profesijné združenie, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel (CECRA), požiada o schválenie certifikácie certifikovaných miest opravy. Okrem toho pripravuje cyklus akcií, osvetovú kampaň, v rámci ktorej bude odpovedať na otázky laickej i odbornej verejnosti. Cieľom je, aby podporili úspešnou certifikáciou čo najviac kvalitných servisov. Chystajú aj vzdelávacie kurzy pre oslovené profesie, aby bola rovnaká kvalita práce v každom certifikovanom servise. CPA bude prísne dbať na to, aby platili rovnaké pravidlá pre značkové i neznačkové servisy. „ Našou víziou je dosiahnuť stav, aby sme v oblasti autoopravárenstva patrili k najlepším v Európe,“ dodáva Július Hron. „ Každý zachránený ľudský život v havarovanom vozidle budeme považovať za naše spoločné víťazstvo.“

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode