Zažijeme dobu, keď autá budú lietať...
12.03.2016 09:57
Mladá talentovaná módna návrhárka Ema Klein vyštudovala odbor atelier odevného dizajnu. Umelecké cítenie zdedila po rodičoch. Otec Štefan Klein je známy vynálezca a konštruktér aeromobilu, ktorý je vedúcim oddelenia transport dizajnu a mamina pôsobí ako kostýmova výtvarníčka a scénografka. Majú to jednoducho v rodine ako aj rodinné auto značky VW Passat. Ema je sympatizantkou tejto značky a vyskúšala si nový VW Golf Variant Alltrack
S módnym návrhárstvom ste sa zoznámili už v detstve, keď ste sa pohybovali v ateliéroch vašich rodičov. Predpokladám, že to boli to vaše začiatky a ukázali vám smer, ktorým pôjdete?
Máte pravdu, tam to začalo a po skončení Vysokej škole výtvarných umení odbor ateliér odevného dizajnu som nabehla do sveta, ktorý ma neustále baví. Mala som šťastie, že počas štúdia na VŠVU som bola ako praktikantka v Mníchove, v Audi zamestnaná na oddelení Colour and trim, kde som začala s navrhovaním textilných poťahov do automobilov. Nestážovala som priamo v Ingolstadte, ale v sympatickom štúdiu v centre Mníchova, kde sa navrhovali rôzne koncepty. Či už od automobilov až po rôzne predmety úžitkového dizajnu. Hoci sú nemci dosť konzervatívni a všetko sa točí len okolo áut, tak som im navrhla šaty k jednotlivým modelom áut. Nakoniec sa im táto myšlienka celkom páčila a ocenili ju ako príjemný refresh v štúdiu so zabehnutými každodennými pravidlami.
Aký odev ste navrhli k jednotlivým typom áut?
Vybrala som tri typy automobilov. Večerné šaty k limuzíne, overal k športovému autu a špeciálny kabát k urban vozidlu ako je SUV (napr. BMW X5 alebo VW Touareg.) Ten kabát sa skladal z viacerých častí, ktoré sa hodilo na všetky typy ročných období. To som interperovala ako viacúčelové oblečenie k viac účelovému autu. Bola to moja veľká skúsenosťaj vďaka, že som renomovaným dizanérom mohla vnuknúť myšlienku spájať odev k autám. Radosť som mala, že sa im páčili moje návrhy a verím, že som ich inšpirovala.
Akú skúsenosť máte so značkou VW? Mali ste v rodine nejaký zaujímavý model okrem navrhnutého otcovho aueromobilu?
Máme doma trojročného VW Passata CC, na ktorom jazdí najviac otec, ale nemá problém mi ho občas požičať. Je s ním spokojný. Dokonca poznám jedného známeho a šikovného dizajnéra, ktorý priamo pôsobí vo VW. So svojím tímom tvorí architektúru interiérov VW. VW Passat či sedmičkový Golf z jeho dizajnerskej dielne získali tituly európske auto roka. Napríklad VW Up vyšiel práve z jeho rúk. Volá sa Boris Grel a bol to žiak môjho otca, s ktorým sú dodnes v dobrom kontakte a z času na čas príde pozriet mladé talenty v ocinovom ateliéri.
Nemecké autá navrhnuté slovenskými dizajnermi nám robia dobré meno v zahraničí. Je super, že ste aj vy mohli nabrať množstvo skúseností vo vašom odbore, ale na akom aute ste absovlovali autoškolu a prezraďte, či vám nekurizovali inštruktori, keď ste naozaj veľmi atraktívna?
Ďakujem za kompliment a autoškolu som robila na klasickej Fabii. Doma sme mali Octaviu, ktorá stále po rodine putuje ako pracovné auto. A inštruktori?! No prisúvali sa ku mojim nohám, ale ja som im slušne dala najavo, že nemám záujem. Keby tak mladý inštruktor, ale starý ujo asi nie...:) Veď nejedna láska v aute začínala...
Auto sa vo vašej rodine vďaka otcovi skloňuje v každom páde. Zostrojil aeromobil a je slávny na celom svete. Stále k nám chodia návštevy a chcú sa ním o tom rozprávať...Zažijeme dobu, keď autá budú lietať?
Je to určite blízka budúcnosť. Je pravda, že k nám chodievajú rôzne návštevy napríklad z Číny. Oni sú vo viacerých oblastiach dosť dopredu. A časom to bude bežný jav, že autá budú lietať. Zmenia sa zákony, infraštruktúra. Budú sa robiť pilotné vodičské preukazy a otvorí sa veľa „lietadloškôl“. Túto problematiku nemám úplne naštudovanú, ale myslím si, že pristávacia dráha vedľa domu sa stane bežným javom . To všetko príde raz!
Zastavujú vás policajti pre priestupok alebo si vás chcú poobzerať?
Samozrejme, že pre priestupok a najviac za rýchlosť. Niekedy to býva bežná prehliadka, ale mám šťastie, že som nikdy veľa neplatila.Vždy som sa posťažovala, že som študent a nemám peniaze. A že ťažko je byť na tomto svete umelcom. Zahrám to do stresovej situácie, niekedy žmurknem a tak mi dajú najmenšiu pokutu. Úplne svoje now - how nemôžem prezradiť. JVždy sa však pousmejem, keď mi dojde nejaký ten friend request na facebooku od dotyčného muža zákona.
Vaše šoférské skúsenosti sa zaobišli bez vážnejších nehôd?
Ako mladú neskúsenú vodičku-začiatočníčku ma navštívil mikrospánok. Bolo to dávnejšie, keď som išla z Bratislavy do Nitry a zobudila som sa ako v transformeri, všade okolo lietali iskry! To som sa už šúchala o zvodidlá a po prebudení som strhla auto, ale len do druhého pruhu. Hneď som si všimla veľký nákladiak, ktorému som sa našťastie vyhla. Určite všetci strážni anjeli stáli pri mne. A druhú nehodu som mala na staršom Peugeote 206, na ktorom som sa učila jazdiť, keď predo mnou prudko zabrzdilo auto a ja tiež, len s tým rozdielom, že som sa dostala do šmyku a otočilo ma. Auto som „obúchala“ ako sa dalo, ale na totálku to nebolo.
Viete v aute relaxovať alebo sa ponáhľate ako väčšina slovenských vodičov?
Auto je pre mňa nástroj, ktorý mi slúži na presuny, ale viem v ňom relaxovať. Rada počúvam hudbu a niekedy si zaspievam. Je to dnešnou dobou, že sa neustále ponáhľame, veď, keď si pozrieme staršie filmy, tak tam vidíme, že prešli tri autá za celý deň! A koľko vodičov sedí v autách? Väčšinou vidím jedného a to v zahraničí neexistuje! Tam využívajú viac MHD, metro a pod. U nás pretrváva ešte pocit, že keď máte auto je status. Tento trend stále pretrváva. Snáď nastane doba, že sa vrátime k MHD a dočkáme sa metra. Ľudia sa toho presýtia, príde zmena.
Je tolerantnosť na našich cestách alebo sa to ešte musíme naučiť?
Slovenskí vodiči sú neohľaduplní a chýba im nielen tolerantnosť, ale aj slušnosť. Ak bývam milá a nepichnem sa z pripájacieho pruhu do kolóny áut, tak tam čakám dodnes! Naozaj musím byť drzá, aby ma vodiči pustili?! Už ani úsmev nepomôže a v zahraničí nemám s týmto problém.
Vyskúšali ste si VW Golf Variant Alltrack 2,0 TDI. Čo vás najviac upútalo na tomto modeli?
Pekná línia a červená farba so striebornými doplnkami bolo naozaj po dizajnovej stránke na jednotku. Predná maska so svetlami bola veľmi elegantná. Užívateľské rodinné auto s obrovským kufrom. Naozaj pre rodiny, ktoré neustále niečo prevážajú alebo často jazdia na chalupu.Veľký priestor je najväčším bonusom tohoto modelu. Hľadala som kľúč a štartovanie gombíkom ma dostalo. Nechať kľúč v kabelke alebo vo vrecku a otvárať dotykovo je praktické. Luxus výbavy v podobe vyhrievaného volantu sedadiel je na zimu super vec aj keď nám už jar klope na dvere. Dizajneri tu odviedli ozaj skvelú robotu aj v interiéri. Okrem toho sa dobre sedelo na pohodlných sedadlách a dvojlitrový motor šlapal presne podľa mojich inštrukcii. Udržovanie vzdialenosti od ostatných áut mi pripadalo veľmi bezpečné, keď som mala zapnutý tempomat. K tomu dobrá muzika a už nic viac som nepotrebovala.
Text a foto: Alena Chorvátová