Žena za volantom autobusu? Dnes už nič nezvyčajné
08.02.2019 10:09
Poznáte to, vidíte ženu za volantom a už zbystríte pozornosť, pretože predpokladáte vyššie riziko nehody. Rovnako sa správame, keď vidíme zle zaparkované auto, či nejaký kiks na ceste. Bez toho, aby sme videli vodiča, s predsudkami v hlave ich pripisujeme ženám za volantom. A to bez rozdielu pohlavia.
Je zvláštne, že ženská súdržnosť v oblasti šoférovania veľmi nefunguje. Pritom sú však ženy často lepšími vodičkami než muži a v doprave majú dávno svoje stabilné miesto. Do svojich radov ich práve preto lákajú aj autobusoví dopravcovia, príkladom je Slovak Lines prevádzkujúci prímestské autobusy v Bratislavskom kraji aj obľúbenú linku Bratislava-Viedeň.
Čo ukázali doterajšie výskumy na tému „muži vs. ženy“? Vedci z Veľkej Británie zistili, že ženy majú lepší cit pri manévrovaní ako muži za volantom. Mesiac pozorovali vyše 2 500 vodičov na 700 parkoviskách pomocou kamier. Zistili, že ženám síce trvá parkovanie v priemere o 5 sekúnd dlhšie ako mužom, no častejšie zaparkovali vozidlo do stredu parkovacieho miesta (a to 52 % u žien oproti 25 % u mužov).
Keď ženy objavili krásu jazdy
Začalo sa to už v roku 1888, keď 39-ročná Berta Benz vzala svojich dvoch synov potajomky na prvú jazdu autom po Nemecku. O niečo neskôr, v roku 1897, bola herečka Minnie Palmerová oficiálne prvou ženou v Anglicku, ktorá riadila vlastné auto, išlo o francúzsky automobil značky Rougemont. V Británii neboli do roku 1935 vodičské skúšky povinné, no už v roku 1900 absolvovala Vera Hedges Butlerová prvú vodičskú skúšku v Paríži. Momentálne má, podľa štatistík, po prvý raz v histórii vodičský preukaz v USA viac žien ako mužov. Vedeli ste, že aj za stierače na čelnom skle vďačíme žene? A to Mary Anderson, narodenej v Alabame, ktorá ich v roku 1903 vymyslela a dala si to patentovať.
Nežné pohlavie vo verejnej doprave
Ženy sú priekopníčkami nielen v osobnej, ale aj vo verejnej doprave. Prvou vodičkou bola G. Duncanová, ktorá od 1. 11. 1915 jazdila na londýnskej linke číslo 37 v spoločnosti Thomas Tilling. V súčasnosti je podľa štatistík v sektore dopravy v Európskej únii zamestnaných 22 % žien. Ešte stále je teda priestor motivovať nežné pohlavie k rozhodnutiu profesionálne pôsobiť v doprave. K tejto výzve sa pridáva autobusový dopravca Slovak Lines. Najväčšiu skupinu zamestnancov dopravcu tvoria práve vodiči autobusu, aktuálne je medzi nimi už aj päť zástupkýň ženského pohlavia.
„Pri počte žien v tomto povolaní vidíme ešte rezervu a veľmi radi by sme ich mali viac,“ povedala Eva Vozárová, hovorkyňa Slovak Lines a doplnila: „Úprimne obdivujem naše vodičky s akou ľahkosťou a eleganciou ovládajú také veľké vozidlá, akými sú autobusy.
E. Vozárová dopĺňa, že cestujúci u žien za volantom autobusu pozitívne hodnotia hlavne bezproblémovú jazdu a komunikáciu s nimi. „Komunikácia s cestujúcimi je pritom neodmysliteľnou súčasťou práce najmä u vodičov prímestských autobusov. Pozitívne hodnotenia v tomto smere sú tak dôležité ešte viac,“ uzavrela Eva Vozárová.
Slovak Lines dlhodobo podporuje rovnosť príležitostí pre zamestnancov, kam patrí aj férové mzdové ohodnotenie a má množstvo výhod v rámci zamestnaneckého programu. Práce vodiča sa ženy nemusia obávať ani z hľadiska fyzickej náročnosti. Dnešné autobusy sa šoférujú jednoduchšie než kedysi. Vybavené sú rôznymi systémami pre uľahčenie práce vodiča a prispôsobené sú aj na nižšiu postavu vodiča. Bez väčšej fyzickej námahy ich teda môžu šoférovať aj útlejšie ženy.
Vodička Slovak Lines, 32-ročná Hana Šlahorová hovorí: „Práca vodiča autobusu je naozaj pestrá. Nie je len o šoférovaní, je aj o komunikácii s cestujúcimi či o práci so strojčekom na výdaj cestovných lístkov. Poskytuje mi väčší pocit voľnosti a viac zážitkov než iné zamestnania. V Slovak Lines šoférujem autobus v prímestskej doprave, ale skúsenosti mám aj s dlhými medzinárodnými linkami a s pestrou medzinárodnou klientelou. Moja srdcová záležitosť je Rakúsko s ich udržiavanými cestami a kvalitným značením. Práca na Regio linkách mi vyhovuje, ale vozila by som rada napríklad aj cestujúcich na letisko Schwechat a do Viedne alebo aj na lyžovačky na Stuhleck. Nové typy autobusov a nové trasy s rôznou náročnosťou sú pre mňa výzvou.“